Szkolenia online w oczach niemieckich użytkowników

Firma MSConsult z Niemiec opublikowała w czerwcu 2010 r. wyniki prowadzonych w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy badań ankietowych wśród 996 osób zainteresowanych tematyką szkoleń i spotkań online.

Celem badania było zbadanie:
1. Co dla uczestników spotkań i szkoleń online jest główną korzyścią / wartością dodaną?
2. Czy uczestnicy są gotowi płacić za udział w webinarach i jeśli tak, to ile?
3. Jak oceniane jest oprogramowanie służące do spotkań / szkoleń online?
4. Jakie tematy szkoleń online są najbardziej interesujące?

Wnioski z badania:
1. Webinaria grupie respondentów są bardzo chętnie wykorzystywane. Głównymi ich użytkownikami są przedstawiciele wyższej kadry kierowniczej, którzy w ten sposób poszerzają swoją wiedzę.
2. Uczestnicy są gotowi płacić za udział w webinariach i szkoleniach online.

A teraz kilka detali:

1. Stopień znajomości i wykorzystania narzędzia jakim jest webinarium oraz webkonferencja jest wysoki. 45% respondentów przyznało, że korzystają z tej formy nauki często, 34% korzystało raz, 19% – nie brało udziału w webinarium a 2% nie zna tego narzędzia w ogóle.

2. Mimo, iż na rynku w większości przypadków webinaria oferowane są za darmo, jako forma reklamy, to uczestnicy są gotowi za nie płacić! Tak twierdzi aż 43% badanych.  69% uważa, że akceptowalna cena za godzinne spotkanie w sieci to 50 Euro, 27% jest gotowa zapłacić do 100 Euro, a 4% do 200 Euro.

Pytanie o akceptowalną cenę cyklu szkoleniowego pokazało, że internet jako medium przekazywania wiedzy zostało przez uczestników zaakceptowane. Uczestnicy są gotowi płacić kilkaset Euro za 2 tygodniowy kurs (aż 36% – do 400 Euro i aż 33% do 150 Euro). Za 4 tygodniowy kurs aż 22% uczestników zapłaciłoby nawet 1000 Euro.

3. Jakie korzyści niesie ze sobą udział w webinariach? W zasadzie pierwsze trzy miejsca ex aequo zajęły: możliwość zdobywania wiedzy przez osoby mniej mobilne, oszczędność kosztów i zwiększenie elastyczności.

4. Co decyduje o wyborze kursu? Najwięcej wskazań padło na pozycje „Trener musi mieć praktyczne doświadczenie”, „Kurs musi zawierać praktyczne ćwiczenia”, „Uczestnik otrzymuje certyfikat ukończenia kursu”.

5. Trzy najciekawsze dla respondentów tematy webinariów, w których chcieliby uczestniczyć, to: sieci społeczne, marketing w wyszukiwarkach oraz efektywność działań marketingowych.

Z podziwem patrzę na liczbę osób, które korzystają z webinariów i szkoleń online. Mam nadzieję, że także w Polsce ten rynek będzie się rozwijał.

Całe badanie można pobrać tu: http://msconsult.configo.de/openwebinars/Studie2010_OnlineWissensvermittlung.pdf

Reklamy

6 thoughts on “Szkolenia online w oczach niemieckich użytkowników

  1. Ciekawe badania. Zastanawia mnie jak bedzie wygladala sytuacja za kilka lat. Czy wejdziemy w opcje skierowana bardziej na platna forme udzialu w webinariach, a co za tym idzie – odejdziemy od opcji darmowych, czy tez nie tak bardzo.

    • Myślę, że webinarium prezentujące dość ogólnie dane zagadnienie nadal pozostanie formą reklamy. Webinaria lub całe ich cykle poruszające szczegółowo pewne tematy będą płatne. Ciekawy temat do obserwacji.

  2. Pingback: W Niemczech social learning nadal w natarciu. Poznaj trendy na rynku szkoleń do 2013 roku. Cz. 1 | Blog Marty Eichstaedt o e-learningu

  3. Pingback: E-learning – dla kogo? Trendy na rynku e-szkoleń w Niemczech, cz. 2 | Webinar, webcast, e-learning

  4. Pingback: E-learning marketing, czyli gdzie lokować działania promocyjne. Część 3 i ostatnia raportu nt. rynku niemieckiego. | Webinar, webcast, e-learning

  5. Pingback: Dwa różne sklepy z webinarami, dwa różne modele biznesowe | Webinar, webcast, e-learning

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s