Web 2.0 jako narzędzie nauki i zarządzania wiedzą w MSP

Jestem pod wrażeniem! Czytam właśnie przewodnik wydany niedawno przez „Deutsches Netzwerk der E-learning Akteure e.V.”, czyli w wolnym tłumaczeniu stowarzyszenie podmiotów działających w obszarze e-learningu.

Przewodnik powstał w ramach projekt Lernet 2.0, które celem było przetestowanie narzędzi e-learningowych 2.0 pod kątem użyteczności w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Narzędzia świata 2.0 wpierają przede wszystkim procesy nauki nieformalnej. Jest to wielką szansą dla sektora MSP, gdyż w wieku e-learningu 1.0 (rozumianym jako samodzielna praca z komputerem oraz szkoleniami dostępnymi na przykład na platformie e-learningowej) firmy takie najczęściej nie miały środków na tworzenie własnych szkoleń oraz zarządzanie nimi a szkolenia „z półki” jednak często okazywały się niedostosowane do specyficznych potrzeb danego segmentu rynku. E-learning 2.0 dzięki dużej ilości darmowych, łatwych w implementacji oraz stosowaniu narzędzi jest świetnym rozwiązaniem dla MSP.

Co więc sektorowi MSP oferuje e-learning 2.0? Jakie rozwiązania na rynku niemieckim są polecane:

1. Blog
2. Wikipedia
3. Twitter, microbloging
4. Wirtualne sale szkoleniowe

Przewodnik zawiera nie tylko opis każdego narzędzia, ale i pomysły i inspiracje jak wykorzystać je w codziennej pracy, jak w praktyce wygląda stosowanie narzędzia w pracy zespołowej oraz w procesie nauki. Wyjaśniono w nim także jak korzystać z narzędzi typu http://www.netvibes.com (do tworzenie spersonalizowanego kokpitu komputera), http://www.slideshare.com (do współdzielenia prezentacji), itp.

Autorzy podkreślają także, że narzędzia e-learningu 2.0 znakomicie uzupełniają świat e-learningu 1.0 oraz szkoleń tradycyjnych. Oto kilka przykładów łączenia tradycyjnych metod przygotowania i prowadzenia szkoleń i świata 2.0:

1. Przygotowanie szkolenia – stosowanie narządzi ułatwiających współpracę i wyminę doświadczeń i myśli takich jak Delicious, Slideshare, Skype, You Tube, itp.

2. Samodzielna nauka uczestnika – stosowanie narzędzi wspierających komunikację i naukę między uczestnikami szkolenia np. Google Waves, Wikis, Twitter, Facebook.

3. Mentoring – moderowanie pracy grup uczestników za pomocą Facebooka, Ning oraz stosowanie Twittera do np. ankiet ad hoc.

Cały dokument znajdziesz tu: http://www.lernetblog.de/

Reklamy

7 thoughts on “Web 2.0 jako narzędzie nauki i zarządzania wiedzą w MSP

  1. czy jest moze wersja ang. tego wydania ? 🙂

    A zaczynam sie zastanawiac co bedzie dalej? co bedzie po ‚szale na e-learning’?

    • Niestety, nie znalazłam angielskiej wersji (mogę sobie wyobrazić, że jej nie ma, bo w końcu grupą docelową są MSP w Niemczech – pozostaje poczekać na polskie wydawnictwo tego typu).

      Co będzie po e-learningu? Właśnie wróciłam z burzy mózgów z zaprzyjaźnioną berlińską firmą działającą w branży e-learningowej od 30 lat (!) i zastanawialiśmy się czy „informal learning” ma szansę przebicia się w organizacjach. Mamy trochę wątpliwości, czy to zadziała, bo jednak oznaczałoby to, że organizacja musiałaby być w pełni demokratyczna i akceptować rozwiązania / wiedzę jednostek, a to jednostek.
      Tak więc nie znaleźliśmy niczego, co bym nam w głowach kiełkowało jako e-learning 3.0 (co oczywiście miałoby szansę przebicia się na rynku).

      PS. 30 lat temu e-learning w Niemczech był wykonywany z użyciem telewizora, video i niemieckiego odpowiednika minitela (niestety nazwy niemieckiej już nie pamiętam).

  2. Niestety, nie znalazłam angielskiej wersji (mogę sobie wyobrazić, że jej nie ma, bo w końcu grupą docelową są MSP w Niemczech – pozostaje poczekać na polskie wydawnictwo tego typu).

    Co będzie po e-learningu? Właśnie wróciłam z burzy mózgów z zaprzyjaźnioną berlińską firmą działającą w branży e-learningowej od 30 lat (!) i zastanawialiśmy się czy „informal learning” ma szansę przebicia się w organizacjach. Mamy trochę wątpliwości, czy to zadziała, bo jednak oznaczałoby to, że organizacja musiałaby być w pełni demokratyczna i akceptować rozwiązania / wiedzę jednostek, a to jednostek.
    Tak więc nie znaleźliśmy niczego, co bym nam w głowach kiełkowało jako e-learning 3.0 (co oczywiście miałoby szansę przebicia się na rynku).

    PS. 30 lat temu e-learning w Niemczech był wykonywany z użyciem telewizora, video i niemieckiego odpowiednika minitela (niestety nazwy niemieckiej już nie pamiętam).

  3. Pingback: W Niemczech social learning nadal w natarciu. Poznaj trendy na rynku szkoleń do 2013 roku. Cz. 1 | Blog Marty Eichstaedt o e-learningu

  4. Pingback: E-learning – dla kogo? Trendy na rynku e-szkoleń w Niemczech, cz. 2 | Webinar, webcast, e-learning

  5. Pingback: E-learning marketing, czyli gdzie lokować działania promocyjne. Część 3 i ostatnia raportu nt. rynku niemieckiego. | Webinar, webcast, e-learning

  6. Myslę, że przyszłosć Web 2.0 properties, szczególnie w odniesieniu do e-learningu to trend wzrostowy. Do tej pory media typu Facebook, LiveJournal i inne tym podobne głównie były miejscem wirtualnych spotkań i wymiany informacji głównie z zakresu życia pozazawodowego. Jednak coraz więcej i coraz częściej zauważam, że Facebookerzy sprytnie promują swój biznes, jednocześnie przeplatając informacje o nim ze zdjęciami ze swoich np. podróży 🙂
    Uważam, że umiejętne połączenie budowania przyjacielskich relacji z promowaniem różnych działań zawodowych jest naprawdę świetnym sposobem na sukces.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s