Ile osób promuje online learning w Niemczech?

Niemcy to kraj, który stowarzyszeniami stoi. Oczywiście e-learning i online learning są także „stowarzyszone”. D-ELAN, czyli stowarzyszenie graczy na rynku e-learningu założone w 2004 r. i założone na początku 2010 r. stowarzyszenie na rzecz kształcenia online zorganizowały na początku lipca spotkanie osób związanych z synchroniczną nauką zdalną (ufff…. jak to brzmi), w czasie którego prezentowano case studies oraz podstawy wiedzy związane ze szkoleniami online.

Wśród prezentacji dwie są ciekawe. Pierwsza, przygotowana przez Lore Reß, prezentuje case study dwóch firm korzystających z szkoleń online a druga autorstwa Katji Königstein –cechy dobrego trenera szkoleń online i różne ćwiczenia, które można stosować w czasie warsztatów online.Pierwszy case study dotyczy firmy z branży facility management, o rozproszonej strukturze. Powołano tam zespołów moderatorów koordynujących szkolenia i spotkania prowadzone online. Proces szkoleniowy podzielono na trzy etapy: instruktaż, wsparcie w czasie ćwiczeń i coaching.

Drugi case pochodzi z firmy Wincor Nixdorf, gdzie warsztatmi online wspierono wdrożenie Microsoft Share Point. Celem projektu szkoleniowego było zapoznanie uczestników z tworzeniem i prowadzeniem grupowego virtual room. Tu proces nauki został podzielony na dwa bloki – dla początkujących (5-cio etapowy proces nauki) i dla zaawansowanych (3-etapowy proces nauki).

Pięć etapów dla początkujących to: zapoznanie się z narzędziami programu do warsztatów online (jako obsługiwać whiteboard, application sharing), indywidualna nauka przy ansynchronicznym wsparciu trenera, warsztat online – odpowiedzi na pytania uczestników powstałe w czasie samodzielnej nauki, samodzielna praca grupowa, warsztat online – prezentacja wyników pracy grupowej.

Trzy etapu dla zaawansowanych to: warsztat online nt. share point server, indywidualna nauka przy ansynchronicznym wsparciu trenera, warsztat online – odpowiedzi na pytania uczestników powstałe w czasie samodzielnej nauki.

Druga prezentacja, jak pisałam prezentuje nie tylko cechy dobrego trenera online (można je podsumować hasłami: multitasking i znajomość niewerbalnej komunikacji) ale i ćwiczenia. Zajrzyj na slajd 16 – widać tam mapę Niemiec. To proste ćwiczenie rozgrzewające. Uczestnikom zadajemy pytanie, o to gdzie się teraz znajdują i prosimy o zaznaczenie miejsca za pomocą narzędzi whiteboardu. Na slajdzie 18 – zadanie brzmi „Gdy myślę o ostatnim warsztacie online, to czuję się jak…” i znów trener prosi o postawienie znaczka przy jednej z ikon zamieszczonych na slajdzie. Slajd 23 angażuje uczestników, którzy muszą znaleźć w gęstwienie liter odpowiednie słowa kluczowe (oczywiście związane z tematem szkolenia).

PS. Odpowiadając na pytanie tytułowe – 25. Tyle bowiem obecnych było na owym spotkaniu 🙂

Reklamy

2 thoughts on “Ile osób promuje online learning w Niemczech?

    • Witam, jasne, że pamiętam 🙂 Dzięki za miłe słowa i zapraszam do dalszego czytania. Ja także zajrzałam na Pani bloga i z ciekawością będę dalej zaglądać.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s