W Niemczech social learning nadal w natarciu. Poznaj trendy na rynku szkoleń do 2013 roku. Cz. 1


65 ekspertów
z Niemiec, Austrii i Szwajcarii zapytano o kształcenie w przedsiębiorstwach w 2013 roku. Jakie trendy, szczególnie w zakresie nauczania za pomocą komputerów, będą na topie a jakie stracą na znaczeniu? Co to będzie oznaczało dla branży szkoleniowej w Niemczech?

Odpowiedzi na te i inne pytania zawiera opublikowany w sierpniu 2010 r. raport MMB-Trendmonitor II/2010.

Jakie technologie wspierające kształcenie w przedsiębiorstwach będą miały rosnące a jakie słabnące znaczenie?

Podobnie jak w zeszłym roku (96%) największe znaczenie przypisano metodzie blended learning, czyli połączeniu szkoleń tradycyjnych i różnych form nauki z użyciem komputera.

„Learning communities” i sieci społecznościowe to narzędzia rodem z social media, które zyskują na znaczeniu (w 2009 r. na m-cu trzecim). WBT (web based trainings), czyli szkolenia oparte o treści dostarczane przez internet, nadal na topie, ale w trendzie spadkowym – w stosunku do 2009 roku takie szkolenia straciły dziewięć punktów procentowych.

Badanie pokazało, że firmy będą nadal stosowały tradycyjne formy nauczania, lecz uzupełniając je co raz częściej nauką za pomocą komputera oraz narzędziami web 2.0 i stosowaniem mediów społecznościowych. Tu należy podkreślić, że na znaczeniu zyskują narzędzia zapewniające naukę w zamkniętych społecznościach a tracą te, które skierowane są do szerszej publiki (blogi, twitter, podcasty).

Jak wybrane formy i techniki kształcenia przekładają się na sukces ekonomiczny firmy?

I znów „Blended Learning” wydaje się być rozwiązaniem  w sposób najbardziej oczywisty przekładającym się na sukces ekonomiczny firmy. Godny zauważenia trend to trzecie i czwarte miejsce symulacji i wirtualnych pokojów nauki (wg niemieckiej wikipedii najczęstsza forma nauki tego typu to synchroniczne szkolenia online, czyli webinary i warsztaty online). Mają one szansę stać się obok WBT szeroko wykorzystywanymi narzędziami e-learningu, gdyż jak twierdzą eksperci, kształcenie za ich pomocą przekłada się na wyniki finansowe firm.

Trzy najważniejsze trendy w e-learningu i trzy – o spadającym znaczeniu.

To otwarte pytanie zadano ekspertom a oto odpowiedzi.

Trendy w kształceniu przybierające na znaczeniu wymienione przez eksportów to mobile learning (w 2009 r. jeszcze na 3-cim miejscu), rapid i micro learning, a więc dostarczanie małych porcji wiedzy oraz ponownie pojawiający się blended learning.

Narzędzia, które będą traciły na znaczeniu to głównie narzędzia kształcenia typu off-line i epoki Web 1.0. Do nich zaliczają się WBT i CBT (tracą w raportach MMB już od 2006 roku), platformy typu LMS. Na znaczeniu tracą także blogi prowadzone w celach edukacyjnych.

W kolejnym poście przedstawię dalszą część raportu. Będzie między innymi o scenariuszach rozwoju rynku kształcenia, o tym jakie grupy pracowników najefektywniej korzystają z e-learningu oraz najlepszych targach i konferencjach w Niemczech poświęconych e-learningowi. Zapraszam do śledzenia mojego bloga.

Powiązane posty na moim blogu:

Rozkwit e-learningu w TOP 500 niemieckich przedsiębiorstwach

Web 2.0 jako narzędzie nauki i zarządzania wiedzą w MSP

Szkolenia online w oczach niemieckich użytkowników

Źródło: MMB-Trendmonitor II/2010 MMB Learning Delphi 2010, Vernetzung ist angesagt – Social Learning weiterhin auf dem Vormarsch, Weiterbildung und Digitales Lernen heute und in drei Jahren.

Reklamy

4 thoughts on “W Niemczech social learning nadal w natarciu. Poznaj trendy na rynku szkoleń do 2013 roku. Cz. 1

  1. Pingback: E-learning – dla kogo? Trendy na rynku e-szkoleń w Niemczech, cz. 2 | Webinar, webcast, e-learning

  2. Pingback: E-learning marketing, czyli gdzie lokować działania promocyjne. Część 3 i ostatnia raportu nt. rynku niemieckiego. | Webinar, webcast, e-learning

  3. Pingback: Plany na Nowy Rok | Webinar, webcast, e-learning

  4. Pingback: E-learning w 2014, czyli wyniki badania z rynku niemieckiego | Webinar, webcast, e-learning

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s