E-learning – dla kogo? Trendy na rynku e-szkoleń w Niemczech, cz. 2

e-learning, rynek niemiecki szkoleń, szkolenia w NiemczechOto kontunuacja mojego postu o prognozach dla niemieckiego rynku szkoleń, z naciskiem na e-learning.

„Jak uważasz, jakie grupy docelowe będą w ciągu 3 lat najważniejsze (najzyskowniejsze) dla firm oferujących rozwiązania e-learningowe?” – tak brzmiało pytanie zadane 65 ekspertom z krajów niemieckojęzycznych podczas przygotowywania opublikowanego w sierpniu 2010 r. raportu MMB-Trendmonitor II/2010.

Oczywiście duże firmy zatrudniające więcej niż 1000 pracowników (dla tych z was, którzy właśnie „jadą” wzrokiem w dół, aby spojrzeć na grafikę, uwaga na niemiecką „odwróconą” skalę, gdzie 1 – to najważniejsze a 6 – mało ważne).

Na 2. miejscu małe i średnie firmy (ich atrakcyjność rośnie stale od 2008 roku). Tu znów uwaga na specyfikę Niemiec – małe i średnie firmy zatrudniają do 1000 pracowników.

Na 3. miejscu jest administracja publiczna – atrakcyjność tego segmentu rynku będzie się zdaniem ekspertów utrzymywała na tym samym poziomie. Na 4. miejscu – szkoły wyższe, na kolejnych – szkoły, osoby prowadzące działalność gospodarczą i rzemiosło (3,86).

e-learning, szkolenia w Niemczech

„Jakie grupy pracowników będą co raz części korzystały z e-learningu?” to kolejne pytanie do ekspertów.

E-learning to rozwiązanie przede wszystkim dla osób uczących się w firmach zawodu i jego rola w nauczaniu tej grupy będzie rosła. Aż 92% ekspertów jest tego zdania. Jest to potężny wzrost w stosunku do 2009 roku (83%).

Kolejna ważna grupa to osoby wracające do pracy po dłuższej przerwie85% ekspertów uważa, że e-learning dla tej grupy będzie się rozwijał.

Na 3. miejscu są pracownicy na stanowiskach typu specjalista (72% ekspertów jest zdania, że e-learning będzie coraz częściej używanym rozwiązaniem dla tej grupy)

Na kolejnych miejscach pod względem przyszłych użytkowników e-learningu są Facharbeiter – ahhh i tu brakuje mi polskiego słowa – na dole postu wstawiłam wyjaśnienie, osoby w wieku 50+, kadra zarządzająca, pracownicy – migranci, pracownicy niewykwalifikowani.

W tym zestawieniu ciekawe jest to, że niewielka część ekspertów uważa, że e-learning będzie tracił na znaczeniu. Grupy, w których będzie to miało miejsce, to pracownicy niewykwalifikowani (13% ekspertów tak twierdzi). Kolejne grupy (3-5% wskazań ekspertów) to: pracownicy – migranci, kadra zarządzająca, pracownicy na stanowiskach specjalistów i pracownicy 50+.

Na wyresie bordowa belka oznacza – znaczenie e-learningu będzie rosło, szara – pozostanie na tym samym poziomie, czarna – spadnie.

e-learning, szkolenia w Niemczech

Facharbeiter – słownik pons.eu tłumaczy to słowo jako „robotnik wykwalifikowany„. Wikipedia niemiecka podaje takie hasło (w moim tłumaczeniu) – osoba, która ukończyła 2,5 lub 3,5 proces edukacji i zdała egzamin przed właściwą komisją w izbie rzemieślniczej lub izbie przemysłowo-handlowej. Osoba taka otrzymuje dyplom czeladniczy (zawody rzemieślnicze), certyfikat kwalifikacyjny (zawody zw. z przemysłem i handlem).

Powiązane posty na moim blogu:

W Niemczech social learning nadal w natarciu. Poznaj trendy na rynku szkoleń do 2013 roku. Cz. 1

Rozkwit e-learningu w TOP 500 niemieckich przedsiębiorstwach

Web 2.0 jako narzędzie nauki i zarządzania wiedzą w MSP

Szkolenia online w oczach niemieckich użytkowników

Źródło: MMB-Trendmonitor II/2010 MMB Learning Delphi 2010, Vernetzung ist angesagt – Social Learning weiterhin auf dem Vormarsch, Weiterbildung und Digitales Lernen heute und in drei Jahren.

Reklamy

2 thoughts on “E-learning – dla kogo? Trendy na rynku e-szkoleń w Niemczech, cz. 2

  1. Pingback: E-learning marketing, czyli gdzie lokować działania promocyjne. Część 3 i ostatnia raportu nt. rynku niemieckiego. | Webinar, webcast, e-learning

  2. Pingback: E-learning w 2014, czyli wyniki badania z rynku niemieckiego | Webinar, webcast, e-learning

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s