Jaki program do webinarów? Czy jest jedna odpowiedź na to pytanie?

jaki program do webinaru, programy do webinarów, programy do webcastów, jaki program do webcastu, soft do webinarówJaki wybrać program do webinarów? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Dlatego podejmując decyzję pamiętaj, aby:

1. Wybierać program dopiero po określeniu celu, jaki chcesz osiągnąć. Nie dziw się, gdy się okaże, że warto używać równolegle 2-3 różnych programów. Tak właśnie robią wszyscy profesjonaliści.
2. O webinarach myśleć jako narzędziach marketingowych i / lub szkoleniowych.

W dzisiejszym poście zajmę się webinarami marketingowymi a w kolejnym szkoleniowymi.

W czasach permission marketingu, czyli marketingu za przyzwoleniem, klient ma potężną władzę. Decyduje jakiej informacji marketingowej poświęci swój cenny czas, kiedy i jak to zrobi. W takiej sytuacji webinary promocyjne są genialną alternatywą lub uzupełnieniem dla tradycyjnych form reklamy.
Jednak webinar marketingowy webinarowi marketingowemu nie równy. Przyjrzyjmy się celom takich wydarzeń w sieci.

a) budowanie znajomości produktu, marki lub pozycjonowanie. Jeśli taki cel przyświeca Ci przy produkcji webinaru, to z pewnością chcesz dzięki niemu pozyskać potencjalnych klientów (leads) lub zbadać poziom zainteresowania twoim produktem lub usługą w (nowej) grupie docelowej.

b) edukacja potencjalnych lub obecnych klientów. Dzięki webinarom tego typu pomożesz potencjalnym klientom zrozumieć twój produkt lub usługę oraz zapoznasz ich z wymiernymi korzyściami wynikającymi z ich stosowania (np. ROI). Z pewnością zależy Ci, aby część z nich weszła na kolejny etap procesu zakupowego. Pokaż więc swój produkt z jak najlepszej strony.

c) zachęcenie potencjalnych klientów do dokonania zakupu lub złożenia zapytania ofertowego. Takie webinary, oprócz świetnej prezentacji, muszą zawierać CALL TO ACTION. Aby ułatwić potencjalnym klientom podjęcie decyzji warto zadbać o dobry kontakt z uczestnikami webinaru.

Gdy już określisz cel webianru, wybierz narzędzia, których użyjesz. W wypadku webinarów o charakterze marketingowym zwróć uwagę na:

  • Możliwości programu w zakresie wysyłki maili z zaproszeniami (także maili przypominających, do tych, którzy się już zarejestrowali), tworzenia dowolnie długich zaproszeń (nie w każdym programie jest to możliwe), utworzenia widetu – zaproszenia na twoją stronę www, importu twojej bazy danych do programu do webinarów w celu wysłania zaproszeń lub możliwości wygenerowania linku, który wkleisz do zaproszenia wysyłanego z innego programu.
  • Czy program oferuje wystarczająco dobre narzędzie do zarządzania uczestnikami webinaru? Czy możesz w łatwy sposób wyeksportować te dane do np. twojego CRM’u lub programu do e-mail marketingu? Czy możesz automatycznie wysłać podziękowanie za udział w webinarze i dosłać materiały poszkoleniowe?
  • Wirtualna poczekalnia to także ważny element pierwszego spotkania z potencjalnymi klientami. Czasem, gdy „przybywam” na jakiś webinar mam wątpliwości, czy dobrze trafiłam i czy webinar zaraz się odbędzie (przy ilości eventów, które odwiedzam w różnych strefach czasowych, to nie są wcale dziwne pytania). Ponieważ pierwsze wrażenie się liczy, to zadbaj o to, aby pracować na programie, który pozwala na stworzenie wirtualnej poczekalni dla tych, którzy włączą się 5-10 minut przed webinarem. Sprawdź, czy możesz umieścić tam powitanie i tytuł webinaru? Czy można włączyć muzykę lub / i zapowiedź informującą, że webinar zacznie się wkrótce.
  • Nagrywanie to jedna z kluczowych funkcjonalności. Doświadczenia amerykańskie i niemieckie pokazują, że nie wszyscy zapisani na webinar uczestnicy, rzeczywiście się na nim pojawią. Część z nieobecnych, gdy otrzyma od Ciebie link  do nagrania, skorzysta opcji odsłuchania nagrania. Straci co prawda możliwość zadawania pytań online, ale za to zapozna się z Twoim produktem. Sprawdź, co program do webinarów nagrywa. Czy głos prowadzącego i prezentację? Czy także wyniki ankiet, testów oraz to co zostanie napisane na wirtualnej tablicy (jeśli zostanie użyta)?
  • Czy program posiada wystarczająco dobre narzędzie do ankiet? Zastanów się czy potrzebujesz pytań pojedynczego wyboru czy może także wielokrotnego wyboru. Nie każdy program posiada ten drugi typ pytań. Czy ankiety są nagrywane? Tego nie potrafią wszystkie programy.
  • Czy konieczne jest włączenie do prezentacji filmu video? Jeśli tak, to sprawdź jak dodaje się filmy. Czy program akceptuje tylko kod html (taki jak generuje You Tube lub Ted.com, gdy filmy są utrzymywane na ich platformach), czy można umieścić adres URL lub zaprezentować film z dysku komputera?
  • Jak działa czat z uczestnikami? Zastanów się, czy chcesz, aby wszyscy uczestnicy widzieli wszystkie wpisy na czacie? Jeśli uznasz, że wolisz, aby pytania pisane przez uczestników na czacie były widoczne tylko dla prowadzących webinar, wybierz odpowiedni soft, gdyż nie każdy z nich oferuje taką możliwość.
  • Jeśli chcesz zaprosić gościa do webianru, upewnij się ilu osobom moderator może udostępnić prawa co-moderatora.
  • Czy warto przekazać uczestnikom jakieś materiały w postaci plików? Jeśli tak, to sprawdź, czy program umożliwia udostępnienie plików w takcie trwania spotkania czy umożliwia tylko wysyłkę materiałów mailem?
  • Jeśli zdecydujesz się na przekaz video, upewnij się czy twoi uczestnicy będą w stanie obejrzeć twoje wystąpienie bez zakłóceń spowodowanych słabymi łączami.

Na temat typów webinarów szkoleniowych i pytań jakie warto sobie zadać przy wyborze oprogramowania – w kolejnym poście, którzy umieszczę w sieci najdalej w sobotę. Następnie, w kolejnych postach, podzielę się z Państwem testami oprogramowania do webinarów, które właśnie prowadzę. Będzie Dim Dim Pro 6.0, Webex Meeting, Spreed 5.6, Adobe Connect Pro, Go To Webinar oraz niespodzianka 🙂

Advertisements

8 thoughts on “Jaki program do webinarów? Czy jest jedna odpowiedź na to pytanie?

  1. Marto, świetny wpis-poradnik! Dużo konkretów i wskazówek, które pomogą w wyborze odpowiedniego programu. Mam jedno pytanie: czy któryś z programów pozwala na prezentację plików pdf lub doc, tych drugich w formie, której uczestnicy nie mogą edytować. Chodzi mi też o to, żeby na tych plikach coś zaznaczyć, zakreślić, itp. Przetestowałaś tego mnóstwo, więc mam nadzieję, że mi pomożesz 😉
    Pozdrawiam
    Łukasz

  2. Witaj Marto,

    doskonały tutorial na temat webinarów marketingowych. Nie zawsze się pamięta o tych wszystkich szczególikach, które tak bardzo mogą wpłynąc na pozytywny odbiór webinaru i przynieść korzyści na później 🙂

    Tak, na marginesie, to oglądałam video konferencję, na której wystąpiłaś w poniedziałek i przekazałaś tam sporo nowych, ciekawych informacji. Fajnie było zobaczyć cię w akcji 🙂

    • Witajcie, dzięki za dobre recenzje.
      @Łukasz – o ile robisz prezentację korzystając z funkcji prezentacji, to plik wordowy nie będzie edytowalny przez uczestników. Jedyna możliwość edycji pliku word przez uczetsników wystąpi, gdy wejdziesz w fukcję dzielenia aplikacji (nie mylić z dzieleniem ekranu). Dzielenie aplikacji pozwala bowiem zaproszenie uczestnika na kompa prowadzącego i przekazanie mu możliwości edycji pliku.
      Moim zdaniem pdfy przyjmuje większość programów (na 100% adobe connect pro), jeśli nie wszystkie (jeszcze posrawdzam i dam ci znać). doce – sprawdzę.

  3. He, he tak na szybko. Dziś testowałam webex – można wstawić pdf ale wszystkie strony są obrócone o 90 stopni 🙂 Można je co prawda rotować, ale trzeba każdy slajd oddzielnie. Cudo co?

  4. Pingback: Jaki program do webinarów? Dziś webinary szkoleniowe. | Webinar, webcast, e-learning

  5. Porażka! Ja mam mnóstwo materiałów w pdf a na nich np. ćwiczenia na słuchanie, gdzie uczniowie słuchają tekstu i muszą zaznaczać odpowiedzi. Przyznam, że nie widzi mi się przepisywanie wszystkich poleceń i ćwiczeń do arkuszy google :/

  6. @Łukasz w testach, które teraz prowadzę zwarcam większą uwagę na pdf’y, więc przekażę Ci wszystkie moje spostrzeżenia.
    Myślę, że Webex przekręcał mi o 90 stopni strony, bo były one w formacie A4 w pionie. Program ich automatycznie nie zmniejsza po załadowaniu lecz obraca, to aby mu „pasował” wymiar.
    To tylko potwierdza tezę, że jednak każdy program różni się zaskakującymi detalami i że trzeba testować je pod kątem własnych potrzeb.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s