ClickWebinar – przedpremierowy test polskiego programu

logo_click_webinar

13.09.2010 – Zapraszam do przeczytania nowego aktualnego postu nt. ClickWebinar / ClickMeeting

1. Zanim zaczniesz

Program ClickWebinar i siostrzany ClickMeeting oferowane będą na polskim rynku w pierwszym kwartale 2011 roku. Trwają prace szlifujące ostateczną ich wersję. Dzięki uprzejmości producenta, firmy Implix, przeprowadziłam na nim w grudniu dwa webinary. A że program wydaje się być alternatywą dla zagranicznych, dojrzałych rozwiązań, to warto kilka słów o nim napisać
i zobaczyć za moment, jak będzie wyglądała ostateczna wersja.

Na razie do dyspozycji Klientów jest angielskojęzyczna strona, Na polskiej stronie ClickMeeting / ClickWebinar można założyć konto i wytestować 30 dniową wersję próbną. Mimo, że strona www jest na razie tylko po angielsku, to sam program jest także w wersji polskiej (język zmienia się bezpośrednio w programie).

Na stronie www dostępne są instrukcje obsługi programu (choć ta jest stosunkowo intuicyjna) oraz wskazówki jak prowadzić efektywne spotkania przez internet.
Na razie jednak w wersji angielskiej.

2. Zakładanie spotkania

tworzenie webinaru click meeting

Formularz tworzenia webinaru

Dwa duże przyciski zapraszają do utworzenia spotkania w internecie: zielony – do założenia spotkania, niebieski – konferencji.

Formularz pozwalający zaplanowanie spotkania umożliwia stworzenie unikalnego adresu URL pokoju spotkań – to ważne, gdy robimy kilka spotkań jedno po drugim – uczestnicy jednego nie „wejdą” przez przypadek na inne spotkanie.

Click Webinar daje możliwość spersonalizowania poczekalni, którą uczestnicy zobaczą przed webinarem. Test informacji w poczekalni może mieć maksymalnie 160 znaków. Ponieważ jestem wielką fanką rozwiązań typu „poczekalnia”, to tu duży plus z mojej strony dla ClickWebinar.

Można także zabezpieczyć wejście na webinar hasłem, co ma znaczenie przy płatnych szkoleniach. Interesująca jest możliwość wdzwaniania się przez telefon
na webinar (co powoduje brak konieczności transmisji dźwięku przez VOIP). Na razie jednak nie widzę polskiego numeru, na który można zadzwonić. Jestem niezmiernie ciekawa, jak ten temat zostanie rozwiązany i jakie będą ceny połączenia.

W zakładce „Rejestracja” można ustawić pola, które uczestnicy przychodzący na nasz webinar czy spotkanie online będą musieli uzupełnić.

Jak zaprosić uczestników?
Jeśli uczestnicy są zapraszani poprzez reklamę w internecie, to ClickWebinar wygeneruje nam link do pokoju spotkań i dalej trzeba posiłkować się zewnętrznym programem (np. do e-mail marketingu), który pozwoli na stworzenie formularza zapisów, gromadzenie danych i wysyłanie powiadomień do uczestników. Aż się prosi integracja ClickWebinar z innym programem tego samego producenta, czyli Get Response.

Gości można zapraszać w książki adresowej wbudowanej w system. Adresy można zaimportować w pliku csv lub formacie vCard.

Książka adresowa Click Webinar

Książka adresowa Click Webinar

Zaproszenia wysyłane bezpośrednio z systemu ClickWebinar przychodzą na mail w takiej formie, że można je od razu zaimportować do kalendarza Google. Nie ma jednak importu do kalendarza w Outlooku.

Przed webinarem można „urządzić” swój wirtualny pokój. Niby standard, ale …
w ClickWebinar można więcej. Można tu ustawiać kolor przycisków, pasków narzędziowych oraz tła. Na załączonym ekranie widć ustawiony przeze mnie kolor zielony bocznego paska oraz czerwone przyciski „Pełny ekran” i „Polski” – także moje „dzieło”.  Można także zmienić widoczne w lewym górnym roku logo ClickWebinar na własne.

Ekran trenera Click Webinar

Widok programu od strony prowadzącego. Ustawiony kolor ramki i przycisków.

3. Prowadzenie spotkania

Prowadzący ma do wyboru tryb pokazywania prezentacji, interaktywnej tablicy, ekranu prezentującego, dzielenia aplikacji, pokazywania stron www oraz filmów z You Tube.
Takie rozwiązanie (nie można wgrywać plików filmowych na serwer ClickWebinar
i stamtąd go odtwarzać) powoduje, że osoby mające własne filmy, np. szkoleniowe, muszą je umieścić na serwerze You Tube i stamtąd udostępniać uczestnikom webinaru. Nie jest to zbyt wygodne rozwiązanie i może budzić obawy o bezpieczeństwo filmów, które przeznaczone są tylko do wewnętrznego użytku firm. Dlatego warto wspomnieć, że filmy na You Tube można zabezpieczyć tak, by dostęp miała tylko osoba umieszczająca je w serwisie. Po webinarze można je usunąć z You Tube. Osoby, które więc obawiają się, że ich filmy zostaną obejrzane przez niepowołane osoby, mogą spać spokojnie (sprawa zaufania do firmy Google jest to odrębną rzeczą).

Dostępne są także ankiety, a w nich możliwość pytań jedno- i wielokrotnego wyboru. Ich pewną wadą, która aż się prosi, aby została natychmiast usunięta, jest ograniczona do pięciu ilość pól odpowiedzi. To zdecydowanie za mało. Myślę, że dziesięć
to niezbędne minimum. Mechanizm ankiet został updatowany. Można tworzyć dowolną ilość odpowiedzi (czyli na przykład można zapytać uczestników webinaru, w jakim województwie się obecnie znajdują). Poza tym w czasie wyświetlania ankiety działa czat (w poprzedniej wersji nie było można pisać na czasie w czasie wyświetlania ankiety) i można więc wykorzystać czas prezentacji wyników do interakcji z uczestnikami.

Prowadzący może oczywiście użyć kamery i w razie potrzeby powiększyć okno ze swoją osobą na cały ekran.

Click Webinar widok uczestnika

Widok programu od strony uczestnika

Do dyspozycji jest także okno udostępniania plików uczestnikom. W trakcie spotkania można zmieniać aranżację pokoju – np. powiększając czat, usuwając listę uczestników, czy też powiększając okno, w którym jest prowadzona transmisja video.

ikony_stanu_click_webinar

Ikony stanu w Click Webinar

Uczestnicy i trener mogą komunikować się za pomocą czatu. Jest możliwość wyboru adresata wiadomości
i wysłania jej „do wszystkich”, „do uczestników”,
„do prezentera”, „do organizatora”.

Ciekawa jest opcja tworzenia dodatkowych okien czatu. Na ten tak zwany prywatny czat prezenter może zaprosić dowolne osoby spośród uczestników.

Uczestnicy mogą także używać ikon stanu. Choć tu przydałby się większy wybór. Brakuje mi ikon typu uśmiech czy oklaski.

4. Kończenie spotkania

Webinar kończy się przyciskiem „Zakończ spotkanie”. Ciekawostką w ClickWebinar jest możliwość (na etapie przygotowania wirtualnego pokoju) stworzenia własnej strony pożegnalnej, która się ukaże uczestnikom po zakończeniu webinaru.
Na ekranie załączyłam przykład mojej strony. Jest to fajne narzędzie do wykorzystania
w komunikacji marketingowej.

strona_pozegnalna_click_webinar

Strona pożegnalna w ClickWebinar

ClickWebinar daje możliwość, co też jest unikalne, podejrzenia w statystykach lokalizacji, z której uczestnicy włączyli się do spotkania. Pozostałe statystyki, np. łatwe do wyeksportowania dane dotyczące liczby uczestników, wymagają jednak dopracowania.
Z rozmów z producentem wynika, że właśnie ten moduł jest przygotowywany. Liczę więc na to, że podczas polskiej premiery te funkcja będzie  w pełni funkcjonalna.

5. Jak było słychać?

Kilka osób zgłaszało problemy z jakością transmisji. Więcej niż w wypadku webinarów prowadzonych za pomocą programu Spreed. Wydaje się, że producent powinien jednak wyposażyć swoją stronę www w możliwość testowania łącza, tak aby uczestnicy zawczasu mogli sprawdzić jakiej jakości transmisji mogą oczekiwać w czasie webinarów prowadzonych na ClickWebinar.

6. Inne wersje programu i plany cenowe

Siostrzanym do ClickWebinar jest ClickMeeting, program skonfigurowany tak, aby prowadzić spotkania i warsztaty online.

W tej chwili ceny na polskim rynku nie są jeszcze ustalone.

7. Podsumowanie

Jeśli producent wzbogaci ClickWebinar o funkcjonalności wymienione już w tekście a zebranie poniżej w całość, to myślę, że ClickWebinar będzie dobrą alternatywą dla rozwiązań zagranicznych.

To wyróżnia ten program na polskim rynku, to z pewnością dopracowana szata graficzna. A w końcu dla osób prowadzących webinary czy spotkania online, to tak jak własne biuro. Czy jest ktoś, kto dobrowolnie chciałby pracować w brzydkim biurze?

Plusy ClickWebinar:

Łatwa obsługa programu, zarówno przy zakładaniu spotkania, jak i w czasie prowadzenia.

– Duże możliwości dostosowania wirtualnego pokoju do potrzeb prowadzącego
i uczestników.

– Możliwość otrzymania polskiej faktury i rozliczania się w złotych polskich,
gdy już zostanie wprowadzona polska wersja programu.

Do wdrożenia (bo zakładam, że przed polską premierą wiele z tych rzeczy, w programie się pojawi):

Nagrywanie (… i wiem, że na 100% będzie dodane przed polską premierą).

– Możliwość eksportu listy uczestników do pliku csv i obszerniejsze statystyki dotyczące uczestników.

– Możliwość sprawdzenia jakości łącza, aby uniknąć rozczarowania związanego z urywaną transmisją dźwięku.

– Integracja z Get Response, aby ułatwić zarządzanie zaproszeniami uczestników
z internetu.

Oczywiście świetnie byłoby, gdyby Click Webinar miał możliwość dzielenia aplikacji, umożliwiającej prowadzenie szkoleń IT (funkcja ta pozwala uczestnikowi wejść na komputer trenera, tak aby obsługiwać otwarty tam program).

Czekam z niecierpliwością na polską premierę, o której na pewno Państwa poinformuję.

To post z maja 2011 roku o nowych funkcjonalnościach w ClickWebinar.

UWAGA! Skreślenia w tekście wynikają ze zmian w działania oprogramowania. Wprowadziłam je 22.03.2011 i 24.06.2011.

Jeśli masz zamiar kupić licencję na ClickWebinar lub ClickMeeting i uważasz, że mój post / blog pomógł Ci w podjęciu decyzji, będzie mi miło jeśli kupisz ją przez mój link partnerski (otrzymam 20% prowizji o ceny zakupu). Aby to zrobić, kliknij tu:

Podobne posty:

Test programu Spreed cz. 1 oraz cz. 2.
Test programu GoToWebinar cz. 1 oraz cz. 2 
Test programu Zipcast 

Reklamy

17 thoughts on “ClickWebinar – przedpremierowy test polskiego programu

    • @Arek dzięki za pytanie. Wyobraź sobie, że klikasz na link, aby wejść na webinar. Webinar jeszcze się nie zaczął, organizatorzy coś jeszcze „majstrują” np. ładują prezentację. Więc producenci softów wymyślili, że zamiast „wpuszczać” uczestników do wirtualnego pokoju, „wpuszczą” ich do poczekalni, takiego wirtualnego lobby. Tam posłuchasz muzyczki, obejrzysz jakieś ładne zdjęcia, a przede wszystkim będzie informacja, że webinar o takim a takim tytule zacznie się o tej i tej godzinie.
      Prowadzący widzą listę gromadzących się w poczekalni uczestników. I w odpowiednim momencie podejmują decyzję, że „wpuszczają” wszystkich na webinar.
      Ja dodatkowo, jak o uczestnik, tak korzystam z tej funkcji, że gdy dostaję przypomnienie mailem, że za 2 godz. zaczyna się webinar, to często się już wtedy włączam. Mam już więc otwarte okno w przeglądarce i na pewno nie zapomnę, że webinar się odbywa.

  1. Marta, z tego co piszesz to rzeczywiście Click Webinar może być dobrą polska alternatywą dla zagranicznych serwisów. Czy może znasz już datę polskiej premiery ? Oby tylko nie powariowali z cenami i dali cennik dostępny dla „przeciętnego” trenera. Mając na uwadze zagraniczne ceny systematycznie spadające, myślę, że cena w okolicach 50 zł miesięcznie za pokój 50 osób to była by dobra oferta, takie jest moje zdanie.

  2. Pingback: Plany na Nowy Rok | Webinar, webcast, e-learning

  3. Witaj, a czy wiadomo kto będzie odpowiadał za polską dystrybucję ? Gdzie szukać informacji? Czy będzie dostępny jakiś „lokalny” polski oddział wsparcia ? Szukam informacji – może będziesz w stanie pomóc?

    • @Michał, oto odpowiedzi na Twoje pytania:
      Za dystrybucję odpowiadać będzie producent – firma Implix sp. z o.o.
      Dystrybucja będzie wyłącznie drogą elektroniczną jako SaaS (nie będzie sprzedaży pudelek).
      W sprawach produktu możesz się kontaktować z (dane podaję za info od Piotra) Piotrem Bogdanowiczem, ClickMeeting Brand Manager, t: +48 58 668 31 30, e: piotr.bogdanowicz@implix.com lub Darkiem Bonieckim, Kierownikiem Sprzedaży, e: dariusz.boniecki@implix.com
      Polskie wsparcie będzie dostępne od momentu premiery tego softu w Polsce. A to się stanie w 1.kwartale tego roku.
      Jeśli masz pytania do programu, to może mogę Ci w czymś pomóc, lub po prostu napisz do Piotra.

    • @Bartłomiej, moim zdaniem słuchawki razem z mikrofonem. Nie zajmowałam się testowaniem różnych modeli słuchawek i mikrofonu ani nie spotkałam się z poleceniami konkretnych modeli przez żadnego z guru webinarów.
      Ja mam w tej chwili słuchawek Creative z wyższej półki.

  4. Zabralam sie rowniez za testowanie tej platformy (ClickMeeting jest z opcja jezykowa polska, chociaz minimalne poprawki mile widziane).
    Jeden glowy problemjaki mialam to slaba jakosc dzwieku – podczas udzielania glosu uczestnikom. A to jest najwieksze zmartwienie podczas prowadzenia webinarow. Zastanawiam sie czy to wina lacza internetowego czy tez cos innego.

    Jesli chodzi o opcje:
    – prezentacja ok
    – youtube – szkoda, ze nie mozna (chyba ze ja nie wiem jak to zrobic) wyswietlic czesci filmu a nastepnie przeskoczyc do prezentacji a nastepnie ponownie wrocic do filmu
    – whiteboard ok
    – wspoldzielenie monitora ok
    – chat ok (podzial na grupy)
    – ankiety – szkoda, ze nie mozna dodac wiecej opcji ankiet (lub chociazby opcji, ktora oferuje GoToTraining)

    Reasumujac – dobre narzedzie dla poczatkujacego trenera, ktory nie potrzebuje wielu opcji. Te ktore tutaj sa – mysle, ze wystarcza.

    Co do sprzetu – to zdecydowanie wydaje mi sie, ze sluchawki z mikrofonem.

    • @Klaudia, dzięki za podzielenie się swoim testem. A co działo się z dźwiękiem? Przerywało? Czy było za cicho słychać?
      Ankiety – wiem, że będzie więcej możliwości odpowiedzi w ankietach. Co oferuje GoToTraining? Znam tylko GoToWebinar. Stamtąd bym przeniosła możliwość odpowiedzi na skali (typu: W skali od 1 do 5, gdzie 5 to najwyższa ocena, oceń jak coś tam).
      Z You Tube – nie wiem, ale się dowiem.

  5. Pingback: Webinar, webcast, transmisja online i wiele innych definicji wyjaśnionych | Webinar, webcast, e-learning

  6. Pingback: Updatowałam wpis o programie ClickWebinar | Webinar, webcast, e-learning

  7. Pingback: Nowości w ClickWebinar – czat moderowany i ukrywanie listy uczestników | Webinar, webcast, e-learning

  8. Pingback: Cisco Webex – test pakietu programów do webinarów, szkoleń i spotkań online, cz. 1 | Webinar, webcast, e-learning

  9. Pingback: Adobe Connect 8 – cz. 2 mojej recenzji | Webinar, webcast, e-learning

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s