„Webinary dla początkujących” recenzja książki i kilka case study z niemieckiego rynku

Recenzja ksiazki o webcastach, webinarach i warsztatach onlinePod koniec 2010 roku w Niemczech ukazała się książka „Webinary dla początkujących: organizacja aktywnych seminariów online” dwojga autorów: Claudia Musekamp, Daniel Staemmler (Org. tytuł Webinare für Einsteiger: Online-Seminare lebendig gestalten). Ponieważ jest sprzedawana tylko w dystrybucji internetowej, nie można do niej zajrzeć. Dlatego postanowiłam zaryzykować 12,90 Euro i ją nabyć.

Po przeczytaniu uważam, że stosunek ceny do jakości jest zdecydowanie negatywny.
Ale po kolei …

Jakie informacje można znaleźć książce „Webinary dla początkujących”?

  • Metodyka prowadzenia webinarów*
  • Zagadnienia techniczne
  • Zastosowanie webinarów* – relacje uczestników oraz firm.

Zagadnienia brzmią ciekawe, jednak ilość informacji w każdym z rozdziałów jest skromna.
A wiadomości często się powtarzają. Trochę tak, jakby ktoś chciał na siłę napisać książkę, która ma 100 stron.

*Zanim napiszę o tym, co ciekawego znalazłam w tej książce, to jedna ważna uwaga. Autorzy używają słowa webinar, podczas gdy w 98% mówią o interaktywnych warsztatach online. Jeśli więc ktoś z was postanowi kupić tę książkę, bo chce prowadzić webinary
o charakterze marketingowym, to nie znajdzie w niej żadnych informacji.

No dobrze, ale koniec narzekania, co ciekawego dla siebie i Państwa w tej książeczce znalazłam:

1. Książka w wyraźny sposób pokazuje, że webinary (no właśnie czy webinary czy warsztaty online?) w Niemczech nie zdobyły takiej popularności jak w USA. Powodem jest zdaniem autorów lęk przed techniką. Szczególnie trenerzy, którzy mogliby stosować je jako uzupełnienie szkoleń tradycyjnych, tego nie czynią.
Myślę, że podobnie jest na polskim rynku. Jednocześnie pokazuje kierunek, w którym powinny pójść działania moje i innych osób, które chcą wprowadzić webinary na nasz rynek.

2. Przytoczono ciekawy przypadek coachingu prowadzonego właśnie online. Oferta firmy Frauen Coachen Frauen skierowana jest tylko do kobiet. Oferowane są zarówno warsztaty online dla grup 6-10 osobowych i indywidualne spotkania. Tematyka tych zajęć nakierowana jest w dużej mierze na wsparcie dla pań, które po okresie, na przykład urlopu wychowawczego, chcą wrócić do pracy. Poruszane są także inne tematy – jak pisać swoje CV czy też jak radzić sobie z różnicami międzykulturowymi.

3. Kolejny ciekawy przykład pochodzi z Uniwersytetu w Hamburgu, który posiada specjalistkę w obszarze metodologii prowadzenia webinarów i warsztatów online, a jej zadanie polega na przekazaniu wiedzy pracownikom naukowym prowadzącym zajęcia ze studentami. Celem synchronicznych zajęć online jest wzbogacenie zajęć o wystąpienia ekspertów rozsianych po całych Niemczech a także ułatwienie współpracy w zespołach międzynarodowych.

No a teraz krytyka:

1. Jak już wspomniałam, mam wrażenie, że ktoś usilnie chciał „dobić” do granicy 100 stron. Wiele informacji się powtarza, na przykład o możliwościach technicznych programów do webinarów a także o konieczności przetestowania rozwiązań technicznych.

2. Informacje zawarte w książce nie różnią się wiele od tego co profesjonalni dostawcy programów do webinarów piszą na swoich stronach www.

3. Rozdział, szumnie nazwany metodyką, rzeczywiście zawiera kilka przykładów ćwiczeń, które można i trzeba stosować w czasie warsztatów online. Jest ich jednak mało, a brak w ogóle informacji o zachowaniu grupy i dobrych rad z tym związanych.

Jednym słowem nie polecam tej książki. Myślę, że te wiadomości można pozyskać w dużej mierze z stron takich firm jak Citrix czy Adobe. A sama książka byłaby do zaakceptowania, gdyby była dostarczana za darmo, jako podziękowanie za zapisanie się na listę mailingową.

Czy da się więc napisać dobrą książkę o webinarach? Na pewno. W przyszłości umieszczę recenzję dwóch zdecydowanie lepszych amerykańskich pozycji: The Virtual Presenter’s Handbook, której autorem jest Roger Courville oraz Great Webinars: How to Create Interactive Learning That Is Captivating, Informative and Fun – auorka Cynthia Clay.

Reklamy

2 thoughts on “„Webinary dla początkujących” recenzja książki i kilka case study z niemieckiego rynku

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s