„The Virtual Presenter’s Handbook” świetna książka o prowadzeniu webinarów / webcastów

Recenzja ksiazki o webcastach, webinarach i warsztatach onlineRoger Courville to dinozaur na amerykańskim rynku webinarów
i webcastów. Dlatego o książce „The Virtual Presenter’s Handbook” można śmiało powiedzieć, że jest napisana przez praktyka.

Książkę gorąco polecam! A w tym poście przedstawię kilka wybranych przeze mnie porad autora i detale dotyczące zawartości tego wydawnictwa. Tak, abyście mogli ocenić, czy warto wydać prawie 20 USD na jego zakup.

Autor kładzie główny nacisk webinary o charakterze marketingowym. Ich celem jest nie tylko pozyskanie potencjalnych klientów i doprowadzenie do zakupu produktu czy usługi ale i ich przeszkolenie.

Wybrane porady z książki

Porada nr 1

Dobre webinary opierają się na trzech filarach:

Purpose, czyli cel. Roger Courville pisze, że uczestnicy mają Ciebie, drogi trenerze,
„w nosie”
. No chyba, że jesteś mówcą światowej sławy. Najważniejsze dla każdego uczestnika jest TO, co on znajdzie na Twoim webinarze dla siebie! Daj więc uczestnikom, to czego potrzebują.

Movement, czyli ruch. Doświadczenie pokazuje, że uczestnicy szybko się nudzą. Jeśli Twój webinar będzie z ich punktu widzenia ciekawy, to mimo, że na chwilę skusi ich poczta mailowa lub inne strony www, to wrócą, aby dalej Cię słuchać. Projektuj więc swoje webinary, tak aby były ciekawe dla uczestników.

Interactivity, czyli interakcja. Dorośli uczą się, gdy są w daną rzecz aktywnie zaangażowani. Samo oglądanie i słuchanie webinaru nie wystarczą, aby wiedza pozostała w ich pamięci. Prowadzący musi więc odpowiedzieć sobie na pytanie „Co zrobię, aby pomóc moim uczestnikom zapamiętać przekazywaną przeze mnie wiedzę?”

Porada nr 2

Autor zdradza pięć swych tajemnic udanych wirtualnych prezentacji:

a) Używa obrazowych, wizualnych slajdów. Jednym słowem sam tekst (maczkiem pisany) – NO GO.

b) Nie używa narzędzi do zaznaczania na slajdach (chyba, że rzeczywiście jest to ważne dla zachowania ciągłości prezentacji), gdyż po pierwsze na każdym slajdzie jest tylko jedna myśl a po drugie szybko zmienia slajdy.

c) Ma zawsze prowadząc webinar wydrukowane slajdy i skrypt (notatki)

d) Stoi lub chodzi, czasem siada w czasie prowadzenia webinaru, czyli jest w ruchu!

e) (Ta rada jest bardzo mocna związana ze specyfiką programu GoToWebinar – zapraszam do mojej recenzji tego programu) Z panelu do obsługi programu do webinarów „wydziela” okienka z pytaniami i odpowiedziami oraz chatem, tak aby na mieć je zawsze na oku i móc szybko reagować.

Porada nr 3

To przykład złego slajdu. Dlaczego?

zła prezentacja w webinarze

Przykład złego slajdu. Przykład z zasobów autorki postu.

  • Ludzie szybciej czytają niż ty mówisz prowadząc webinar
  • Tracą wątek, gdy jednocześnie czytają
    i słuchają
  • Zaczynają „multitaskingować” i nie przykładają się do tego, aby zrozumieć, czy też zapamiętać, to co chcesz im przekazać.

Dobre wykonanie takiego slajdu, to na przykład takie jak poniżej.

Dobra prezentacja w webinarze

Przykład dobrego slajdu, gdzie poszczególne kroki pokazano jako proces. Slajd ze zbiorów autorki post.

Co jeszcze znajdziecie w książce? Podzielona jest na takie rozdziały:

Jak się zaczęło? – tu Roger wymienia trochę faktów z historii webinarów i wyjaśnia dlaczego obok siebie funkcjonują pojęcia webinar i webcast.

Planowanie wirtualnej prezentacji – ten rozdział pomoże Ci określić celu webinaru oraz zaplanować interakcję z uczestnikami.

Co należy wiedzieć o technologii wirtualnych prezentacji? – Tu dowiesz się jak zastosować poszczególne narzędzia interakcji z uczestnikami. Polecam ten rozdział szczególnie tym, którzy uważają, że webinar to prezentacja w Power Poincie lub transmisja video z konferencji (która jest swoją drogą po prostu inną formą komunikacji online).

Dostosowanie prezentacji do wymogów wirtualnego wystąpienia – Roger bardzo dobitnie podkreśla, że prezentacje do webinarów muszą być specjalnie dostosowane do tego medium. Jego motto to „Im mniej, tym więcej”. Szalenie ciekawy rozdział. Polecam każdemu, kto nie może się rozstać z wypunktowaniami na slajdach.

Jak się przygotować do webinaru? – Poznasz zasady organizacyjnego i merytorycznego przygotowania do webinaru a także listę zagrożeń, na jakie narażony jest prowadzący. Dowiesz się także jak tego ryzyka unikać.

„Delivering like a Rockstar”, co w wolnym tłumaczeniu może brzmieć „Prowadź webinary jak gwiazda rocka”. W tym rozdziale Roger omawia cały proces prowadzenia webinaru. Zarówno od strony prowadzącego jaki i rolę moderatora.

Książka kosztuje 19,95 USD i jest do nabycia w Amazon.com oraz w postaci e-booka (plik PDF) za cenę 19,98 USD.

Gorąco polecam!

Reklamy

5 thoughts on “„The Virtual Presenter’s Handbook” świetna książka o prowadzeniu webinarów / webcastów

  1. O… Recenzja naprawdę zachęcająca. Szczególnie „interakcja” i porada 2b nasunęła mi parę ciekawych webinarowych skojarzeń przed przed moim przyszłotygodniowym webinarem. Dzięki za inspirującą recenzję 🙂

  2. Pingback: Webinar, webcast, transmisja online i wiele innych definicji wyjaśnionych | Webinar, webcast, e-learning

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s