Nauka języków obcych online dzięki programom do webinarów

skype w szkoleniach onlineJuż dawno myślałam o poście na temat wykorzystania programów do webinarów i spotkań online do nauki języków. Zdarza mi się wymieniać opinie na temat oprogramowania wspierającego naukę online z moim internetowi znajomi Łukaszem Tyczkowskim i Agnieszką Drummer. Oboje uczą niemieckiego przez internet. Ostatnio także korespondowałam także z pewnym panem Bartłomiejem, który zamierza uczyć orientalnych języków online (a jak zacznie uczyć i strona www zacznie działać, to też chętnie poinformuję Was o tym).

A że z wykształcenia nr 1 jestem germanistką, to pozwalam sobie na kilka propozycji i przemyśleń na temat nauki języków obcych przez internet. Przy okazji to pierwszy mój post z screencastami, czyli filmami na których pokażę programy w akcji.

Organizacja lekcji

Spreed_nauka języków obcych online

Ikony pozwalające komunikować z nauczycielem przy wyłączonym audio. Przykład z programu Spreed.

Dla mnie największa bolączką Skypa jest to, że uczestnicy (także telekonferencji) mówią równocześnie. Traci się czas na wzajemne przepraszanie się, że komuś się w weszło słowo a później na ustalanie kto i kiedy mówić, i tak dalej.

W programach do warsztatów online prowadzący może ustawić uprawnienia uczestników tak, że nie mają możliwości mówienia. Mo on możliwość dania prawa głosu każdemu uczestnikowi. Albo wtedy gdy uczestnik zasygnalizuje to podnosząc wirtualną rękę albo gdy nauczyciel uzna to za stosowne.

Ćwiczenia

Jedne z typowych ćwiczeń podczas nauki języka obcego to wstawianie słów w puste miejsca w zdaniu lub budowanie zdań z rozsypanek słownych. Jak to zrobić na Skypie? Nie wiem jakie macie patenty. Mi przyszło do głowy, że nauczyciel wpisuje w czat taką rozsypankę słowną a uczniowie albo mówią prawidłowe zdanie (wchodząc sobie w słowo) albo piszą rozwiązania na czacie.

To ćwiczenie można z powodzeniem przeprowadzić w programie do warsztatów online, który posiada whiteboard, czyi interaktywną tablicę. Nauczyciel przed lekcją przygotowuje takie zdania umieszczając je na whiteboardzie. Po lekcji można usunąć prawidłowe rozwiązania i ćwiczenie wykorzystać innym razem. Na filmie pokazałam jak można je przeprowadzić.

A jeśli nauczyciel ma już gotowe materiały, np. w plikach pdf i nie chce tworzyć specjalnych materiałów na interaktywnej tablicy? Może je załadować do programu i pokazać na ekranie. Uczestnicy mogą na nich pisać i rysować rozwiązując ćwiczenia. Jak? Obejrzyj film. Skype w ogóle nie oferuje takich możliwości.

Często nauczyciele korzystają z filmików lub podcastów nagranych przez native speakerów. Celem jest nauka rozumienia ze słuchu lub wymowy. I tu znów z pomocą przychodzą odpowiednie programy, które umożliwiają pokazanie filmu umieszczonego na You Tube albo załadowanego na serwer dostawcy programu. Do niego nauczyciel może stworzyć kilka pytań sprawdzających, czy uczestnicy zrozumieli zawartość. Dzięki narzędziu do ankiet takie ćwiczenie jest nie tylko atrakcyjne dla uczestnika ale i proste w przeprowadzeniu dla nauczyciela.


Przez Skype filmu nie da rady pokazać. Ankiety to temat tabu.

Na co zwrócić uwagę?

Przygotowując swoją wersję kursu online trzeba wyjść „poza kartkę” i okazać się kreatywnością w konwertowaniu zajęć tradycyjnych na online. Można bowiem się zapędzić w kozi róg stawiając wymagania oprogramowaniu, których żaden soft nie spełni i rezygnując.

Pan Bartłomiej chciał na przykład, aby uczestnicy mieli możliwość „otwierania stron internetowych z legalnymi, ogólnie dostępnymi ćwieczeniami z danego języka (gdzie uczestnik musi mieć możliwość wpisania np. poprawnego słowa; albo lektor lub uczestnik ma możliwość sprawdzenia słówka w wersji on-line)”.

Jasne, że można skorzystać z funkcji dawania każdemu uczestnikowi uprawnień prowadzącego i wtedy on będzie mógł pokazać innym swój ekran z otwartą jakąś stroną www i będzie mógł coś z tą stroną robić.

Ale … najczęściej funkcja dzielenia ekranu wymaga zainstalowania na komputerze osoby udostępniającej obraz małego pliku. A to trwa. Nie długo, kilkanaście sekund. Jeśli każdy ma instalować taki plik, to lekcja może stracić płynność. Nie mówiąc już o tym, że nie każdy poradzi sobie z takim plikiem.

Poza tym jeśli nasz uczeń zacznie prezentować to co się dzieje na jego ekranie, to zacznie nadawać! Czyli będzie musiał mieć lepsze łącze niż wtedy, gdy tylko będzie słuchał lub pisał na interaktywnej tablicy. Oczywiście, gdy uczestnicy mówią, to także nadają i także potrzebne im dobre łącze. Dzielenie ekranu wymaga czasami, w zależności od programu, jednak jeszcze większej przepustowości.

Jak rozwiązać dylemat Pana Bartłomieja? Moim zdaniem przez pracę na tablicy interaktywnej. Wcześniej przygotowana zawartość będzie służyła przez wiele lekcji.

Jaki program?

Jeśli chcesz prowadzić szkolenia językowe przez internet i szukasz alternatyw do Skypa, to poszukuj rozwiązań wśród programów do pracy w wirtualnych zespołach i spotkań online. Takie programy jak GoToWebinar to rozwiązania do typowych webinarów, czyli dużych eventów z małą interakcją. Usunięto z nich te funkcje, które są przydatne przy warsztatach online, czyli bardzo interaktywnych szkoleniach.

Są oczywiście programy uniwersalne, takie jak Spreed, Adobe Connect 8. I takie które są specjalnie dostosowane do interaktywnej pracy w małych grupach, takie jak ClickMeeting, Webex Meeting, czy obecnie darmowy (bo w fazie testów Beta) WebexMeet.

I co dalej?

Przede wszystkim ukłony i brawa ode mnie dla wszystkich Państwa, którzy wchodzą
z odwagą na ścieżkę szkoleń językowych online!

Myślę, że to przyszłość i że zbieranie doświadczeń już teraz pozwoli Wam wyróżnić się
od konkurencji.

Zapraszam się do dzielenia się w komentarzach tego postu waszymi doświadczeniami
w zakresie nauki języków obcych przez Skypa i inne programy online. Jakie są waszym zdaniem wady i zalety Skypa w tego typu kursach? Czy próbowaliście już innych programów? A jeśli tak, to jakich?

Advertisements

8 thoughts on “Nauka języków obcych online dzięki programom do webinarów

  1. Skype do nauki języków to dosyć popularny temat. Kiedyś nawet pisałem o serwisie językowym, który pozwala na naukę wielu języków łącząc za pomocą Skype „ucznia” z native speakerem.
    Moim zdaniem jednak sprawdza się on tylko w sytuacji 1 na 1. Tak jak napisałaś, przy większej grupie rodzi się chaos.

    • Masz rację, choć moim zdaniem przez Skypa i tak można tylko rozmawiać. Jakieś ciekawe ćwiczenia są dość trudne do przeprowadzenia.
      PS. Już można oglądać filmy w tym poście. Niestety wordpress.com dziś strajkuje i wycina filmy. Podlinkowałam więc logotypu You Tube do właściwych filmów.

  2. Ja np. uczę przede wszystkim przez Skype, ale oczywiście nie jest to jedyne narzędzie pracy. Korzystam z materiałów, które już są w sieci, nie ma potrzeby przenoszenia czegokolwiek do wirtualnej klasy, wystarczy mi włączenie współdzielenia u ucznia i mogę kontrolować jego ruchy oraz odpowiedzi.
    W tej chwili testuję webexa, sprawdza się bardzo dobrze, ale robię z nim taki myk, że audio puszczamy sobie przez Skype, a reszta odbywa się na whiteboardzie. Zrobiłem tak dlatego, że niezadowalająca była dla mnie jakość dźwięku w programie, było cicho, z niepotrzebnym szumem, podczas gdy na Skypie szło bez zacięć.
    Niedługo będę wprowadzał grupy, na razie nie mam po prostu chętnych, ale jeżeli już, to na pewno najlepszych rozwiązań będę szukał na Twoim blogu 😉

    • @Łukasz dzięki za info o WebexMeet. Czy sprawdzałeś przepustowość łącza u ucznia (bo wierzę, że Ty masz odpowiednio szybkie)? Ciekawe jaka jest granica „rozsądku” łącza przy tym programie.
      Zaciekawiło mnie także, że piszesz, że na większe grupy nie ma na razie zapotrzebowania. Trzymam kciuki za większe grupy!

      • O prędkość łącza pytam tylko wtedy, gdy zauważam jakiekolwiek problemy podczas rozmowy wstępnej, jeszcze przed zajęciami, więc pracuję z osobami, które mają wystarczające szybkie połączenie, np. do współdzielenia ekranu i rozmów audio+wideo. O ile mi wiadomo, to Skype nie ma zbyt wygórowanych wymagań, natomiast zupełnie nie orientuję się, jak to wygląda w wypadku WebexMeet.

        Co do grup: nie mówiłem o zapotrzebowaniu, a o tym, że nie mam na razie chętnych, bo czasami trudno jest znaleźć w Polsce czy Europie osoby na tym samym poziomie zaawansowania, dodatkowo te osoby muszą chcieć uczyć się jeszcze z kimś. Ten problem wynika chyba z tego, że dla ludzi sama nauka online jest czymś nowym i jeżeli dochodzi do tego praca w parach/grupach, to się wydaje jeszcze bardziej zawiłe 🙂 Poza tym żaden z moich obecnych uczniów, zapytany o ewentualną gotowość do nauki z kimś jeszcze, nie wyraził chęci, po prostu preferowana jest praca 1 na 1.

      • @Łukasz mogę zrozumieć, że uczestnicy prywatni chcą lekcje online w pojedynkę. W sumie widzę, że ceny godzinnej lekcji są na poziomie z 1997 roku, kiedy kończyłam germanistykę. Więc jak ktoś podejmie decyzję o wydaniu kasy na naukę języka, to może sobie pewnie pozwolić na lekcje indywidualne.
        Spotkałam się z niemieckim kursem e-learningowym, typowym CBT, czyli siedzę sobie przed komputerkiem i sama się uczę, ale … dołączono do niego w cenie chyba 6 godzin zajęć synchronicznych online. Nie wiem jednak czy łączą chętnych w grupy czy robią lekcje indywidualne. Sprawdzę to przy okazji.

  3. Ja uczyłam się języków obcych różnymi metodami, ale nigdy nie był to Skype czy programy, o których piszesz.

    Myślę, że dla wielu osób jest to fantastyczny sposób na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, wybierając ten sposób nauki.

    Sama prowadzę szkolenia online i konsultacje z użyciem Skype. Zawsze jednak 1 na 1 i ta metoda dobrze mi się sprawdza.

    Na pewno w przypadku większej ilości uczestników, narzędzia, o których piszesz super się sprawdzają 🙂

    • @Justyna dzięki z ten głos. Jak będę miała dostęp do lepszego łącza, to możemy wytestować naukę tego czym się zajmujesz (tu zdradzę, że Justyna uczyła mnie tworzenia stron www na wordpress.org) przez jeden z programów do spotkań online. Niestety wtedy, gdy miałyśmy lekcje także nie miałam dostępu do wystarczającego łącza, więc nawet nie proponowałam czegoś innego. Ale myślę, że można fajnie w Twoim wypadku wykorzystać programy do spotkań online.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s