Jak zrobić webinar?

Klucz do dobrych webinarówOto skrót artykułu mojego autorstwa, który ukazał się
w 3. numerze mediafun magazynu.

Krok nr 1

Ustalenie celu, który chce się osiągnąć dzięki webinarowi. Cel (lub cele) może być związany na przykład z pozyskaniem potencjalnych klientów, budowaniem świadomości marki lub produktu, kreowaniem wizerunku marki, budową bazy mailingowej czy też przeszkoleniem obecnych klientów na temat nowych funkcjonalności produktu.

Dodatkowo, warto wytyczyć sobie także cele związane z ilością uczestników, a także konwersją, czyli odsetkiem uczestników, który wykona założone działanie, np. kupi produkt lub poprosi o kontakt z handlowcem firmy.

Krok nr 2

Zbudowanie zespołu realizującego webinar oraz dokonanie ustaleń wewnątrz firmy. Jeśli jesteś freelancerem i właśnie chcesz ominąć ten punkt, to zachęcam do jego przeczytania. Pierwszy przykład to prezentacja do webinaru. Musi być nie tylko dobra merytorycznie, ale i graficznie (slajdy z wypunktowaniami nie wzbudzą entuzjazmu uczestników). Czasem warto zlecić ją profesjonalnemu grafikowi.

Proces pozyskiwania uczestników to kolejne czasochłonne zadanie i tu warto mieć wsparcie. A jeśli już pozyskamy uczestników, to co ma się stać po webinarze? Kto ma zająć się kontaktem z potencjalnymi klientami (jeśli taki był cel webinaru)? Ktoś z działu sprzedaży będzie z pewnością właściwym członkiem takiego zespołu.

W przygotowania warto włączyć dział IT. Czy program do webinarów będzie działał w firmowej sieci? Czy sieć firmowa ma wystarczającą przepustowość, aby nadawać webinar? Czy firmowy dział IT chce / musi mieć wpływ na wybór oprogramowania?

Krok nr 3

Pozyskanie uczestników webinaru. Z tematem tym wiążą się dwa obszary – stworzenie koncepcji komunikacji z uczestnikami oraz stworzenie planu kampanii reklamowej.

Planując działania promujące webinar otwarty należy uwzględnić zwyczaje grupy docelowej oraz wykorzystanie możliwie wielu kanałów komunikacji. E-mail marketing, newsletter, reklama w Google, na Facebooku, posty na portalach społecznościowych i serwisach internetowych, gdzie przebywa grupa docelowa, własna strona www, strony partnerów biznesowych to przykładowy mix mediów. Warto pamiętać, że przedstawiciele nie każdej branży „bywają” na Facebooku. Klienci instytucjonalni raczej nie odwiedzają tego portalu.

W wypadku webinaru zamkniętego, kierowanego na przykład do sieci dystrybutorów firmy, wystarczają zaproszenia przesyłane mailem oraz telemarketing, wzmacniane przez akcję informacyjną prowadzoną przez przedstawicieli handlowych firmy.

Krok nr 4

Wybór programu do webinarów. Dlaczego ten punkt nie znalazł się na początku listy? Programy różnią się bowiem od siebie i dopiero znając cele webinaru oraz kanały komunikacji marketingowej można dokonać wyboru oprogramowania, które może osiągnąć założone cele. Pytania, jakie warto zadać sobie przy tej okazji zadać to:

1. Jakie narzędzia interakcji musi posiadać program?

2. Czy webinar będziemy prowadzić samodzielnie czy z moderatorem? Ilu będzie prowadzących?

3. Czy chcemy nagrywać szkolenia, np. by je potem udostępniać?

4. W jaki sposób będziemy zapraszać uczestników?

5. Czy potrzebujemy listę uczestników, którzy wzięli udział w szkoleniu?

6. Jaki jest kontakt i w jakim języku z suportem technicznym producenta programu?

7. Ilu uczestników webinaru będzie obecnych?

6. Czy chcemy organizować szkolenia regularnie na przestrzeni roku, czy raczej to będą pojedyncze wydarzenia?

7. Czy jest dla nas ważne, w jakim kraju będzie wystawiona faktura?

8. Czy pracujemy na pececie czy Mac’u?

Krok nr 5

Przygotowanie prezentacji i skryptu do webinaru oraz zaplanowanie interakcji z uczestnikami. Ponieważ cele webinaru oraz korzyści dla uczestników dawno zostały ustalone, to łatwo przejść do przygotowania prezentacji. Warto zadbać o jej formę graficzną. Należy stosować raczej obrazy niż dużą ilość testu na jednym slajdzie i nie zapychać slajdu logotypami oraz ozdobnikami.

Pomocny w prowadzeniu prezentacji jest skrypt dla moderatora oraz prezentera zawierający kolejne punkty wypowiedzi, miejsca i rodzaje interakcji oraz ważne myśli, które prowadzący ma przekazać.

Krok 6

Próba generalna. Webinar należy przećwiczyć 2-3 razy. Ważne, aby mierzyć czas. Jeśli okaże się, że jest przekroczony, należy skrócić prezentację. Nie warto liczyć na to, że jakoś się uda, albo że uczestnicy nie będą zadawali pytań. Próba daje także możliwość oceny, czy dobrze przygotowane są ankiety, czy pasują do prezentacji, czy cała prezentacja jest logiczna, itp.

Całość artykułu zamieszczona jest w 3. numerze mediafun magazynu, który można pobrać w pdf’ie oraz obejrzeć na http://www.issue.com.

Reklamy

4 thoughts on “Jak zrobić webinar?

    • Oczywiście. Z całą świadomością opuściłam temat „po”. Będzie z tego inny post, ale i też sama jeszcze różne rzeczy testuję, bo jednak nie zawsze się sprawdza w PL to co w innych krajach. Dobry przykład to ankieta po webinarze i chęć odpowiadania na pytania (choć jest ich 2-4) przez uczestników webinarów.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s