Wrażenia po warszawskim Educampie

Webinar i warsztat online w nauce języków obcych

Obejrzyj moją prezentację z Educampa jako sereencast (jest podzielona na 3 części)

Educamp WarszawaTen marcowy Educamp odbywał się pod hasłem „Edukacja-Nauka-Biznes” i promował integrację tych trzech obszarów. Po obejrzeniu 13 prezentacji (!) chylę czoła przed sektorem edukacji
i nauki. Tak zaangażowanych fachowców realizujących fantastyczne projekty dawno nie widziałam. Duże wrażenie wywarły na mnie m.in:

  • Eduscience organizowany przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk oraz Edukację Pro Futuro a mający na celu podniesienie kompetencji uczniów w dziedzinie nauk matematyczno przrodniczych i technicznych
  • projekt edutainmentowy Narodowego Archiwum Cyfrowego „Co to jest archiwum”,
  • projekt Wolne Lektury, dzięki któremu lektury szkolne gromadzone są w wersji elektronicznej, w tym także częściowo jako audiobooki (tu link do prezentacji),
  • projekt Otwarta Szkoła dla polskich dzieci mieszkających zagranicą oferujący nie tylko synchroniczną naukę online ale i możliwość tworzenia (online!) kółek zainteresowań – podobno nawet dzieci będą grały razem w sztuce teatralnej (online!) (tu link do prezentacji)
  • Portali umożliwiający budowanie sieci społecznościowych w edukacji, czyli www.ututi.pl

Kubeł zimnej wody na stan sektora edukacji wylała Agata Rutkowska z Eminus w swojej prezentacji „Szkoła vs nowe technologie rzecz o e-learningowym kaganku oświaty”. Mam nadzieję, że ukaże się ona wnet w internecie, tak abym mogła ją podlinkować. Dawno nie oglądałam tak rzeczowej prezentacji.

Sektor edukacji ma z pewnością wiele do nadrobienia, tak aby nasze szkoły były na najlepszym światowym poziomie, ale gdzie w tym wszystkim jest biznes?
Daleko z tyłu?

Takie wrażenie odniosłam po prezentacji Grzegorza Kisielewskiego z Gromaru pt. „Oczekiwania użytkowników szkoleń e-learning – wyniki ankiety dla 1500 osób”. Wynikało z niej, że forma e-szkolenia (jego rozmach i grafika) jest najważniejsza dla uczestników i nikt nie przyznał, że ilość nowej wiedzy jest najcenniejsza. Lecz nie to mnie zdziwiło,
a podsumowanie prelegenta, który – takie odniosłam wrażenie – chciał przekazać myśl, że skoro tak, to róbmy mrugające flashowe szkolenia e-learningowe, bo pracownicy i decydenci w firmach to kupią. A jak będzie mniej kolorowo a bardziej merytorycznie, to nikt nie będzie się z takich szkoleń uczył. Jakoś to smutne … bo forma jest z pewnością ważna. Ale i metodyka (czy zawsze musi tak dużo mrugać i bawić?) kultura organizacji
(czy wspiera naukę przez e-learning?), sami pracownicy (kto jest odpowiedzialny za efekty mojej nauki?), itp … itd.

Jakoś mam wrażenie, że biznes utknął w ściganiu się kto zrobi bardziej mrugające
e-szkolenie gubiąc przy tym jego cele, zawartość merytoryczną i promowanie kultury odpowiedzialności za własne wyniki nauki, bez której e-learning nie ma szans na prawidłowy rozwój.

Na koniec taki przemyślenie a propos transmisji konferencji, która umożliwiała części uczestników, którzy pozostali w domach, dołączenie do nas.

Wiem, że wypadła tak sobie. Były problemy z niepotrzebnie działającym dodatkowym mikrofonem, który zbierał przeszkadzające dźwięki, prelegenci chyba nie zostali o transmisji poinformowani, bo nikt, co mi się wydaje w dobrym zwyczaju, nie powitał gości siedzących przy komputerach a część z prelegentów stała w czasie prezentacji … plecami do publiki, a tego kamera wyjątkowo nie lubi. Także nie udało się pokazywać uczestnikom online slajdów z prezentacji.

Uważam, że musimy się wszyscy jeszcze uczyć transmisji na żywo, jak się do niej przygotować, jak przygotować prelegentów. Zbyt często się jeszcze czuję na polskich eventach tego typu jak widz filmu „Uciekająca panna młoda”. Ciągle gonię za prelegentem
a on czasem ucieka nawet poza kadr.
Nie można puszczać transmisji „na żywioł”, bo staje się to antyreklamą e-nauczania
i e-metod przekazywania wiedzy. Takiej fuszerki na Educampie nie powinno było być!

A kończąc miłym akcentem – jest mi niezmiernie miło, że poznałam kilka osób, które znam z internetu a także całą masę nowych fascynatów e-edukacji. Wierzę, że pozostaniemy w kontakcie 🙂

PS. Moja prezentacja jako screencast dostępna jest na moim kanale na YouTube.

Reklamy

17 thoughts on “Wrażenia po warszawskim Educampie

  1. czesc prezentacji ciekawa – jednak przyznaje – jakosc transmisji pozostawiala wiele do zyczenia (chyba brak mozliwosci przegladu slajdow byla najwiekszym minusem).
    Rowniez brak mozliwosci dyskusji na ostatnim etapie EduCamp.

    Gratuluje wystapienia i od razu dopytuje o Twoja wspolprace z Empik? (jesli czegos nie pomylilam to prowadzacy wspomnial o tym).

    • Łączę się z Tobą w losie uczestnika onlinowego – ja z racji na dwie życiowe lokalizacje też często jestem obecna na konferencjach i spotkaniach online. Szkoda rzeczywiście, że nie było tej interakcji, choć w ogóle jej było mało, nawet w kuluarach (z braku czasu).
      A z Empikiem to na razie wstępna faza rozmów, więc nie ma się czym chwalić 🙂

  2. Byłem zażenowany wystąpieniem jednego z panów, który najpierw pochwalił się, że przygotowują platformę szkoleniową obsługującą 1300 ludzi, oczywiście nie mógł zdradzić dla kogo.
    Później z ogromną radością i bez odrobiny refleksji przedstawiał wyniki ankiety na temat tego, jak powinno wyglądać idealne szkolenie w interenecie.
    Z tego co powiedział, wynika, że trener, program szkolenie, prezentacja, która jest omawiana, to takie trzeciorzędne kryteria, i w zasadzie nie mają znaczenia, bo to program musi być ładny.
    I tyle.
    Chyba nie pozostaje nic innego jak tylko pogratulować umiejętności wyciągania wniosków.

    • „Profesjonalizm”i gadżety górą! Wracamy do tematu efektywności szkoleń. Czy polskie firmy będą się co raz częściej decydowały się na pomiar efektywności szkoleń tradycyjnych i e-learningowych na poziomie wiedzy, umiejętności i postaw, czy tylko na poziomie zadowolenia z przysłowiowych ciasteczek.

  3. Pingback: Blog: E-learning w biznesie -

  4. Środowiska biznesowego nie było faktycznie widać, a i projektów nastawionych na potrzeby biznesu niewiele. To czego potrzebują klienci biznesowi to moim zdaniem: skuteczność, efektywność i prostota rozwiązań. Poddane krytyce typowe ekrany szkoleniowe są zapewne nudne dla osób, które siedzą w e-learningu od dawna i niejedno już widziały, ale bardzo często spełniają trzy kryteria wymienione wyżej. Dlatego pewnie pojawia się wrażenie, że w dziedzinie rozwiązań biznesowych utknęliśmy w martwym punkcie. Trzeba szukać innowacyjnych rozwiązań, pamiętając o trzech kluczowych kryteriach. Ciekawe co o tym sądzą osoby odpowiedzialne za e-learning w dużych organizacjach biznesowych. Tego głosu trochę mi zabrakło.

  5. Bez dwóch zdań brakuje takiej konferencji biznesowej w Polsce. O jakiegoś czasu śledzę wątek konferencji „e-learning Trends”. Ale to nie to, co z pewnością obie mamy na myśli.

    Bardzo żałuję, że nie udało się nam poznać na spotkaniu, bo odwiedzam Twojego bloga już od jakieś czasu. Szybkie tempo i za mało czasu na spotkaniu:(

    • @Ewa wierzę, że uda się wnet spotkać 🙂 A przed kolejnym Educampem musimy się zwołać w sieci i po prostu umówić przed albo po spotkaniu.

  6. Odczucia mam mieszane, zwłaszcza po prezentacji Multibooków dla najmłodszych uczniów. Moim zdaniem nie ma sensu powielać treści podręcznika w Multibooku. Wg mnie powinien on umożliwiać dzieciom poszerzenie wiadomości, pozwolić na wirtualne podróże ( obraz, dźwięk).

  7. Widzę, że moje wystąpienie wywołało niezłą burzę :). Może to i dobrze przynajmniej jest o czym podyskutować. Niestety ta burza po części wynika z tego, że nie każdy odebrał sens prezentacji zgodnie z moimi intencjami. Postanowiłem więc coś napisać aby trochę to rozjaśnić. „Oczekiwania użytkowników szkoleń e-learning – wyniki ankiety dla 1500 osób” taki właśnie był temat mojego wystąpienia, powiedziałem w nim sporo o tym, że szkolenia muszą być „ładne”, funkcjonalne, poprawne technicznie – bo takie cechy wskazali użytkownicy szkoleń. Był to wynik ankiety – czyli szkolenia widziane oczami użytkowników w firmie z branży finansowej. Powiedziałem również, że to na organizatorze szkolenia ciąży obowiązek zapewnienia „właściwej merytoryki” (bo tak jest w obowiązkowych szkoleniach produktowych) . Wniosek, był kontrowersyjny, ale niestety ta ankieta jasno pokazała z jakich szkoleń chętniej będą korzystać pracownicy tej organizacji… może nie wypowiedzieli się na temat merytoryki bo uważali, że to co dostarcza im pracodawca w sposób oczywisty jest poprawne merytorycznie … o to musimy jeszcze zapytać bo powodów może być dużo, a i każdy ze słuchaczy może zadać sobie pytanie – czemu użytkownicy odpowiedzieli tak a nie inaczej. Natomiast ja chciałem aby słuchacze wyciągnęli jeden wniosek. Jeśli już robimy szkolenie e-learning (tradycyjne, ekranowe) to musi być ono ładne, poprawne … sama merytoryka to już niestety dla użytkowników zbyt mało. I mam nieodparte wrażenie, że jak ktoś zrobi super materiał ale go „ładnie nie ubierze” to zbyt wielu chętnych na szkolenie mieć nie będzie, szczególnie jeśli pojawi się obok podobny ale ładniej opakowany kurs. Jeśli chodzi o „ładność” nie wiem czemu tylko kojarzona jest ona z mrugającą małpką itp. szkolenie bogate graficznie, multimedialnie i programistycznie to również symulacje, interakcje i inne elementy, które nie od dziś wiadomo, że sprawiają iż lepiej i przyjemniej się uczymy… w szkoleniach prostych „typu PDF” takich rzeczy niestety nie ma.

    Reasumując, myślę, że zrobił się fajny naprawdę duży temat do dyskusji !!!!

    Pani Marto co do świata biznesu i edukacji to e-learning i tu i tu się rozwija ale w zupełnie innych kierunkach, to może być fajny temat na kolejny educamp bo dokładnie 7 lat (czymś czasem trzeba się pochwalić :)) prowadzę projekty i dla edukacji i dla biznesu i o ile 4 lata temu w pewnym sensie „pomysły i rozwiązania” były podobne to dziś są to po prostu 2 różne światy z zupełnie innymi potrzebami. Może jak starczy czasu napisze co nieco o swoich doświadczeniach w tej materii i przed educampem…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s