e-learning TRENDS 2011, czyli mój komenatrz do badania o polskim rynku e-learningu

e-learning trends 2011 - e-learnign w PolsceAutorzy tak piszą o swym raporcie:

„Raport E-learning Trends 2011 to pierwsza publikacja Langloo.com dotycząca rynku
e-learningowego. Raport zaczynamy od naszego badania przeprowadzonego wspólnie z firmą Gemius, która ma nam odpowiedzieć między innymi na następujące pytania:

  • ilu internautów w Polsce korzysta z e-learningu,
  • gdzie z niego korzystają
  • czy było to pozytywne doświadczenie
  • czy płacili za korzystanie.

Cel zacny, wyniki pokazały, że jedynie co 8 internauta korzysta z e-learningu i parę innych rzeczy, ale …

Przeczytałam ten raport kilka razy i … mam zasadnicze pytanie. Na jakiej grupie przeprowadzono to badanie, jak je prowadzono? Nie ma w raporcie takich informacji, wiadomo jedynie, że przepytano internautów.

Biorąc pod uwagę, że e-learning to a) dość egzotyczna forma nauki w Polsce, b) forma nauki stosowana raczej w firmach czy też na uczelniach niż przez osoby prywatne, które chcą się czegoś nauczyć (przynajmniej na razie), zastanawiam się jaki cel ma przepytanie tak po prostu internautów.

To trochę tak, jakby zapytać internautów, co sądzą o używaniu ortez na staw kolanowy (ci, którzy mnie znają wiedzą, że przez ostatnie 2 lata miałam dużo z nimi kontaktu 🙂 ). Ci, którzy coś na ten temat wiedzą (bo korzystali, tak jak ja), coś powiedzą, ale czy to da obraz rynku ortez w Polsce? Śmiem twierdzić, że nie.

Dlatego mam duże znaki zapytania do wyników tego badania. OK, wiemy, że
co 8 internauta korzysta z e-learningu, potem następują wyliczenia (przydałoby się więcej grafik), że na przykład „Najmniej zdecydowaną grupą są pracownicy fizyczni oraz rolnicy, wśród których 64% ankietowanych nie wie czy skorzystają w najbliższej przyszłości z e-learningu”. No jasne, że nie wiedzą, bo szkolenia e-learningowe raczej nie są kierowane do tej grupy!

Zastanawiam się co niesie taka wiadomość: „Natomiast wśród osób o dochodzie 2001-3000 zł najpopularniejszym celem jest szkolenie się z wiedzy o produktach, którą to odpowiedź wskazało 49%, podobną popularność wśród najuboższych respondentów (poniżej 500 zł) cechuje się nauka zagadnień potrzebnych w szkole lub na uczelni„. Wiedzy o produktach uczymy się w pracy na firmowych szkoleniach. Ta informacja świadczy jedynie o średnim poziomie zarobków w Polsce a nie przybliża nas do poznania rynku e-learningu. A druga informacja z cytowanego zdania? Pokazuje, że studenci mają mało pieniędzy, co z resztą nikogo nie dziwi.

Patrząc na raporty z rynku niemieckiego, który intensywnie śledzę, widzę, że dotyczą one wykorzystania e-learningu w TOP500 niemieckich firm lub tak jak wymieniony w moim poście raport CEGOS, w którym zbadano ok. 2500 pracowników. I myślę, że tego typu badania dostarczają informacji o trendach i potrzebach. Ponieważ zapowiedziano dalsze publikacje, to trzymam kciuki za badaczy, aby kolejne raporty były tylko lepsze!

Cały raport można pobrać ze strony konferencji e-learning trends.

Reklamy

3 thoughts on “e-learning TRENDS 2011, czyli mój komenatrz do badania o polskim rynku e-learningu

  1. Pingback: Europejskie trendy w (e)szkoleniach | Webinar, webcast, e-learning

  2. Bardzo mądre podsumowanie!
    Raport ma niedociągnięcia, fakt, ale cieszę się, że w ogóle ktoś w końcu ten temat ruszył… Powinni może Ciebie zatrudnić do pomocy… 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s