Europejskie trendy w (e)szkoleniach

Szkolenia tradycyjne i e-elarningOd jakieś czasu zabierałam się do skomentowania europejskiego badania dotyczącego trendów na rynku szkoleń i metod szkoleniowych. W sumie dobrze się stało, że poczekałam, gdyż właśnie dziś dotarło do mnie badanie polskiego rynku e-learningu, więc jest to okazja do kilku porównań i refleksji. Ale to w drugim poście, w tym będzie o Europie i … Golden Line 🙂

Przyjrzyjmy się badaniu CEGOS, które zostało przeprowadzone na przełomie stycznia / lutego 2011 w Wielkej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Niemczech (próba 2542 pracowników, po około 500 z każdego kraju). Omówię tylko część wyników, po resztę zapraszam do prezentacji, którą załączam na samym dole postu.

79% pracowników uczestnicy w szkoleniach! W Anglii w zeszłym roku badani pracownicy zadeklarowali, że średnio byli na 6 godzinach szkoleń a w Hiszpanii – 13.

Najciekawsze dla mnie wyniki dotyczą wzrostów / spadków  stosowania poszczególnych metod szkoleniowych. I tak:

  • 37% pracowników (z tych, którzy uczestniczą w ogóle w szkoleniach) jest uczestnikami szkoleń typu blended learning – wzrost z 31% w 2010 r.
  • coaching / mentoringwzrost z 35% do 43%
  • e-learning (wszystkie rodzaje) – wzrost z 42% do 44%
  • szkolenia tradycyjnespadek z 92% do 91%.

Jak widać szkolenia tradcyjne mają się dobrze, a zauważalny trend dotyczy łączenia typów szkoleń.

W różnych krajach (przypominam, że badano 5) narzędzia e-learningu stosowane są
z różnym natężeniem.

  • mobile learning jest najpopularniejszy we Francji – 45% pracowników korzysta z niego (wśrod oczywiście tych, którzy z e-learnigu korzystają) a w Hiszpanii – już tylko 27%.
  • gry szkoleniowe są najpopularniejsze we Włoszech – 59% pracowników korzysta z nich a najmniej w Hiszpanii – 30%.
  • synchroniczne szkolenia e-learningowe (czyli spotkania na żywo przez internet z trenerem) są za to najpopularniejsze we Włoszech – 71% korzysta z nich, a najmniej popularne w Niemczech „tylko” – 57% pracowników uczy się w ten sposób.
  • kursy e-learningowe (siadam przed komputerem i uczę się sam na sam) – są najpopularniejsze w Hiszpanii (88% pracowników z nich korzysta) a najmniej popularne we Francji, gdzie „tylko” 80% z nich korzysta.

Ciekawych danych dostarczają także slajdy o preferowanym czasie szkoleń (polecam szczególnie tym, którzy mają takie pomysły, aby sadzać pracowników na 4-5 godzin przed komputerem!) oraz o narzędziach współpracy, które wspierają nauczanie. Wszystko to w załączonym badaniu.

cegos badanie 2011 wykorzystanie narzędzi współpracy

Co z tego dla mnie wynika? Przede wszystkim kolejne badanie pokazuje, że szkolenia tradycyjne są co raz częściej łączone z różnymi formami nauki. Czy to kursami
e-learningowymi, czy spotkaniami w wirtualnych pokojach, grami, testami, itp.

Ważny jest także trend do korzystania z ogólnodostępnych narzędzi współpracy, aby poglębiać efekty nauki. Świetnym przykładem jest przed tygodniem zakończony w Niemczech OpenCours2011, którym brałam udział. Tematem był nowe technologie i trendy w nauczaniu. Kurs opierał się o serię kilkunastu webinarów, dodatkowo uczestnicy korzystali w pracy w wiki, Twittera, możliwości odtwarzania webinarów, blogów (czasami nawet na okoliczność kursu stworzonych), newslettera wysyłanego przez moderatora. Zbieram się, aby o tym napisać w kolejnym poście.

Patrząc na ten rozwój i na moje rozmowy z polskimi trenerami szkoleń tradycyjnych, zastanawiam się czy w ogóle CHCĄ sprostać wymaganiom współczesnego nauczania. Jestem ciekawa … po raz drugi wrzuciłam info o tym badaniu na Golden Line zapraszając trenerów szkoleń tradycyjnych do dyskusji (za pierwszym razie w grupie, która ma ponad 5 000 członków merytorycznie w zasadzie nikt się nie wypowiedział).

Tym razem umieściłam wpis w grupie, na której jest ponad 10 000 osób zainteresowanych szkoleniami. Jestem ciekawa, co trenerzy na to? Drodzy trenerzy szkoleń tradycyjnych co wy na to? Jestem ciekawa waszych opinii o waszym nastawianiu do metod wymienionych w badaniu. Czy je wprowadzacie? Jeśli nie, co jest przeszkodą. Zapraszam do dyskusji na blogu lub na Golden Line.

Reklamy

2 thoughts on “Europejskie trendy w (e)szkoleniach

  1. Pingback: e-learning TRENDS 2011, czyli mój komenatrz do badania o polskim rynku e-learningu | Webinar, webcast, e-learning

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s