Webinary w Polsce

programy do webinarówOto część mojego artykułu, który niedawno ukazał się 
w portalu „Marketing przy Kawie”. Całość można przeczytać tu (trzeba się zarejestrować). 

Webinary z kilkuletnim opóźnieniem wchodzą na polski rynek. Na razie dość nieśmiało, ale sięgają po nie znaczące firmy i coraz więcej branż.

Jakie branże w Polsce korzystają z webinarów do komunikacji marketingowej?

Webinary stosowane są głównie w branżach B2B, choć się od tej reguły interesujące wyjątki. Firmy stosują je, aby informować obecnych lub potencjalnych klientów o nowych produktach czy też usługach, o zjawiskach zachodzących na rynku czy też budować swoją markę przekazując wartościowe treści.

Jedną z branż, która w Polsce odkryła dla siebie tą formę komunikacji z klientem jest rynek forex. Przykładem jest firma Admiral Markets. Organizuje kilka webinarów w tygodniu. W ten sposób prezentuje swą ofertą i edukuje klientów na tematy związane z rynkami finansowymi a także pracy z nowoczesnymi platformami transakcyjnymi. „Webinary doskonale sprawdzają się, gdy potrzebujemy przekazać treść Klientom rozproszonym po całym kraju. Jest to oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy dla Klienta, jak i dla nas” – podkreśla Damian Knapkiewicz, Analityk z Admiral Markets.

Także firmy doradcze i kancelarie prawne korzystają z webinarów. Nasilenie tej formy komunikacji obserwowałam pod koniec 2010 r., kiedy rynek przygotowywał się na zmianę ustawy o VAT. Na jednym z webinarów poświęconym temu tematowi na liście uczestników widziałam ponad 600 osób. To świetna metoda dla kancelarii, aby budować znajomość własnej marki oraz pozyskiwać nowych klientów.

„Takie podejście jest naszym zdaniem najefektywniejszym sposobem wykorzystania tej technologii w firmach usług profesjonalnych. Cele sprzedażowe i promocyjne osiągane są pośrednio; dobry, merytoryczny webcast jest zdecydowanie najlepszą promocją. Webcasty są szczególnie efektywne, gdy klienci są rozrzuceni geograficznie i trudno byłoby nam zorganizować dla nich klasyczne spotkanie…” twierdzi Pan Patrycjusz Zamorski, reprezentujący dział marketingu Kancelarii Salans.

Także firma Deloitte aktywnie korzysta z tej formy komunikacji z rynkiem organizując regularnie webinary na tematy związane z podatkiem VAT oraz innych przepisów prawa.

Kolejną branżą intensywnie korzystającą z webinarów jest IT. Wiele z nich ma charakter szkoleniowy a ich celem jest edukacja klientów w zakresie oferowanych rozwiązań. Zbigniew Osiński, Dyrektor Działu Analiz i Doradztwa w firmie Contium będącej m.in. dystrybutorem Microsoft, podkreśla jak ważne jest odpowiednie dobranie tematyki webinarów:

„Pokazujemy biznesowe case study, omawiamy trendy rynkowe oraz pokazujemy konkretne narzędzia informatyczne w działaniu. Przekazując taką wiedzę zawsze możemy liczyć na to, że uczestnicy seminariów online będą chcieli skorzystać z naszej eksperckiej wiedzy”.

Webinary w końcu to nie tylko narzędzie do budowy lojalności klientów ale i możliwość oferowania klientom wartości dodanej.

Wiosną swą ofensywę webinarową rozpoczęła firma Comarch kierując swoje webinary zarówno do rynku przedsiębiorstw i studentów.

Branża informatyczna wykorzystuje webinary także jako typowe narzędzie marketingowe. Celem jest głównie pozyskanie potencjalnych klientów. Prezentacje rozwiązań informatycznych organizowane dla dużej grupy uczestników dają możliwość dotarcia do nowych klientów.

„Wykorzystanie webinariów pozwoliło nam szerzej, szybciej i częściej kontaktować się z rynkiem niż miało to miejsce wcześniej, w przypadku organizacji tradycyjnych seminariów, czy prelekcji w trakcie dużych konferencji”

– podkreśla Zbigniew Osiński.

Interesujące zastosowanie webinarów w marketingu znalazła firma szkoła językowa Worldwide School. W ich czasie uczestnicy dowiedzą się na przykład jak unikać pułapek leksykalnych czy jak uczyć się idiomów angielskich. To kolejny przykład budowania wizerunku branżowego eksperta. Elżbieta Świerczyńska, Dyrektor Zarządzający Kursów Otwartych, podkreśla jednak, że

„obecnie jesteśmy na początkowym etapie realizacji projektu wdrażania webinarium w proces edukacji języków obcych. Dziś poznajemy webowe rozwiązania w przekazywaniu informacji na odległość. Analizujemy możliwości jakie ze sobą niosą programy obsługujące webinaria i jak mogą one służyć nam i naszym słuchaczom. Jest więc dla nas zbyt wcześnie, aby mówić o realizacji celów i o efektach naszych prac. Na taką ocenę projektu musimy jeszcze poczekać”.

W ciekawy sposób webinary wykorzystała forma L’Oreal, która zorganizowała dla studentów konkurs – grę biznesową Brandstorm L`Oréal 2011 to konkurs dla studentów IV i V roku, którzy chcą spróbować swoich sił w marketingu i sprawdzić, jak bardzo są kreatywni. Webinary zastosowano, aby przekazywać uczestnikom informacje związane z konkursem.

Innym przykładem zastosowania webinarów jest projekt rozpoczęty tego roku w Banku Zachodnim WBK. Webinarem uzupełniono kampanię reklamową jednego z kredytów bankowych przeznaczonych dla klientów indywidualnych. W czasie godzinnego spotkania potencjalni klienci mogli nie tylko wysłuchać prezentacji na temat samego kredytu ale i zadawać pytania ekspertom banku.

„Webinar stał się nowym kanałem komunikacji z naszymi klientami, bardzo efektywnym dla obu stron – banku i klientów. Dzięki dwustronnej komunikacji klienci pogłębiają swą wiedzę i otrzymują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, a bank poprzez edukację dociera do bezpośrednio zainteresowanych produktem osób. Korzyści są obustronne. O efektywności tej formy komunikacji świadczą również bardzo pozytywne opinie klientów wyrażone w trakcie trwania webinara”

– podkreśla Katarzyna Prus-Malinowska, Dyrektor ds. Komunikacji Interaktywnej
w Banku Zachodnim WBK.

Także branże oferujące produkty techniczne chętnie sięgają po tę formę prezentacji oferty. Przykładem może być choćby Thorn Lighting dostawca profesjonalnego oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego.

Korzyści ze stosowania webinarów

Firmy korzystające z webinarów podkreślają przede wszystkim możliwość spotkania
w jednym czasie i jednym, choć wirtualnym, miejscu kilkunastu, kilkudziesięciu a nawet kilkuset potencjalnych i obecnych klientów. Zarówno dostawca jak i klient oszczędzają czas przeznaczany na podróż na tradycyjne spotkanie. To dziś niebagatelny argument przemawiający na korzyść webinarów.

Oczywiście webinary nie zastąpią tradycyjnych spotkań. Można jednak efektywnie łączyć z działaniami tradycyjnego marketingu.

Zbigniew Osiński z Contium zauważa, także, że

„publikując zapis webinariów dajemy klientom też możliwość skorzystania z nich w dowolnym momencie”.

Potwierdzają to dane z rynku amerykańskiego mówią, że nawet 50% osób*, które zapisały się na webinar ale nie przybyły na niego odsłuchuje później nagrania.

Webinary pozwalają także szybko reagować na zmiany w otoczeniu firmy
i je komentować. Dobrym przykładem jest omawiana wcześniej zmieniająca się ustawa
o VAT.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s