Cisco Webex cz. 2 recenzji Meeting, Event i Training Center

cisco-webex-logoOto ciąg dalszy wpisu o programach z rodziny Cisco Webex. Część pierwsza dostępna jest tu.

3. Krótko o różnicach między trzema „Webexami”

Cisco Webex Event Center – ekran początkowy

Webex Event Center ekran początkowy Cisco Webex Meeting Center – ekran początkowy

Webex Meeting Center ekran początkowy

Każdy z Webexów ma trochę inny panel i trochę inne możliwości wynikające z funkcji danego programu. Chyba najlepiej tę różnicę można zilustrować pokazując ikony stanu, które uczestnik stosuje do szybkiej i bezgłosowej komunikacji z prowadzącym. W Webex Meeting, czyli programie do spotkań uczestnik może tylko podnieść rękę („Raise Hand” na poniższym obrazku).Cisco Webex Meeting ikona stanu

W Webex Training ma do dyspozycji więcej ikon. Jednym kliknięciem może „powiedzieć” TAK lub NIE, pokazać uśmiech, itp. Każdy doświadczony trener wie jak takie ikony wykorzystać do pracy z grupą i jaką są one pomocą.

Webex Training ikony stanu

W Webex Event Center – nie ma w ogóle tej możliwości. Za to jest możliwość śledzenia uwagi uczestników (podobnie jak w Training Center). Ta informacja pojawia się także w raporcie (statystykach) z webinaru. Możesz więc łatwo ocenić, czy twoje spotkanie online było skucesem czy znudziło uczestników.

Webex Event Center uwaga uczestnikow

Te trzy programy różnią się także w zakresie możliwości transmisji video pokazującej prezentera / prezenterów. Ta możliwość występuje w Meeting i Training Center. Nie mogłam jej włączyć w Event Center.

Webex Meeting Center nie ma raportowania, w przeciwieństwie do Event i Training Center. O tych raportach dotyczących uczestników oraz ich aktywności piszę w dalszej części postu.

Drobnych różnic między tymi progamami jest więcej. Training Center, na przykład, jest przystosowany do zawansowanych szkoleń IT, dzięki funkcji Hand-On Lab. Ma także profesjonalny moduł testów szkoleniowych (nie mylić z ankietami).

Cisco Webex jest dla mnie świetnym przykładem dostosowania produktu do potrzeb grupy docelowej. Meeting Center stworzony jest do spotkań, Event Center do webinarów o celach marketignowych, a Training Center do synchronicznych szkoleń e-learningowych (warsztatów online lub webinarów).

WARTO O TYM PAMIĘTAĆ WYBIERAJĄC DLA SIEBIE OPROGRAMOWANIE!

4. Prowadzenie webinaru

Po uruchomieniu programu z prawej strony ekranu pojawia się panel obsługi (patrz grafiki na początku wpisu). Panel składa się z rozwijanych okienek, których ilość można ustawiać (np. nie planuję korzystać z ankiet, to usuwam z panelu tę funkcję, aby mi nie zajmowała miejsca).

Webex, w każdej wersji daje prowadzącemu możliwość wykorzystania maksymalnej ilości narzędzi. Jedym słowem można:

  • Pokazywać prezentacje – tu genialne ciekawostka: jeśli załadowałeś prezentację w ppt i przygotowując slajdy umieściłeś informacje w polu notatek, to zobaczysz je w okienku w Twoim wirtualnym pokoju. Możesz mieć więc wygodną ściągę do slajdów. Na prezentacji można robić zaznaczenia w trakcie spotkania / webinaru.
Webex Training Notatki z ppt
  • Dzielić ekran – prowadzący w czasie dzielenia ekranu może włączyć sobie podgląd okienek czatu, listy uczestników i narzędzi do rysowania. To bardzo wygodne
    i dostępne w niewielu programach.
  • Dzielić aplikację
  • Dzielić przeglądarkę internetową (tzw. Websafari)
  • Pokazywać pliki multimedialne (tylko w Event Center)
  • Robić ankiety – tu kolejna świetna funkcja! Wyniki ankiet możesz zachować
    w pliku txt
    , czyli otwieralnym w notatniku Windows oraz .atp otwieralnym przez Webex. Można także ustawić program tak, aby pokazywał wyniki głosowania grupy oraz każdego uczestnika indywidualnie.
    Inna ciekawostka, choć nie oceniam jej pozytywnie – przygotowując wcześniej wirtualny pokój możesz przygotować ankiety, ale nie możesz ich zachować w swym pokoju, lecz musisz zapisać na dysku swojego komputera. Przed spotkaniem musisz je załadować z dysku. Ta operacja trwa 5 sekund, ale … trzeba o tym po prostu pamiętać.
  • Oprócz czatu występuje także opcja pytań i odpowiedzi (nie w Meeting Center), czyli uczestnicy mogą wpisywać swoje pytania do prowadzących a inni uczestnicy ich nie widzą.
  • Biała tablica jest także do dyspozycji wraz z możliwością pisania, rysowania „wirtualnymi flamastrami” oraz figur geometrycznych.
    Treść zapisaną w czasie webinaru czy spotkania można zapisać jako plik .pdf.
    To bardzo praktyczne!
    To co mnie irytuje w białej tablicy w Webexie to:
    a) niektóre polskie znaki nie działają a ich użycie powoduje otwarcie np. jakiej funkcji programu,
    b) jak się coś napisze za pomocą narzędzia tekstowego, to nie można wejść ponownie do tego okienka i zrobić poprawek.

Webinar można nagrywać, albo na dysku komputera albo na serwerze Webex. Poniżej ekran z nagrania webinaru. Warto zwrócić uwagę jak Webex nagrywa! Nie pokazuje zbędnych okienek. Widać listę uczestników i wyniki ankiet.

Webex Training Center nagranie

Tu możesz posłuchać webinaruktóry poprowadziłam na Webex Event Center.
Była to prezentacja możliwości programu!

5. Kończenie spotkania

Spotkanie / webinar kończy się wygodnie za pomocą przycisku End Meeting znajdującego się w menu górnym. Program zapyta o elementy, które ma zachować na dysku komputera. Jeśli więc robiłeś ankiety i zapiski na białej tablicy, to zostaniesz zapytany, co z nich chcesz zrobić. To fajna funkcja!

Po webinarze organizator nie otrzymuje żadnych maili. Może wejść do panelu administracyjnego i przejrzeć statystyki dotyczące spotkania (nie dla Meeting Center). Można je także zaimportować na komputer jako plik csv.

Prowadzący dowie się m.in. detali o uczestnikach zapisanych na webinar (np. na jakiej przeglądarce oglądali webinar), o samym webinarze (ile osób uczestniczyło non stop,
ile „przeklikiwało się” na inne aplikacje, jakie pytania zadawali uczestnicy, itp.) oraz
o wynikach ankiety ewaluacyjnej. Można także podejrzeć ile osób obejrzało nagranie
z webinaru. Poniższa grafika pokazuje wszystkie raporty.

Webex Raporty

Jeśli przy zakładniu spotkanie wybrano odpowiednią opcję, to uczestnikom po zakończeniu webinaru (przy wyjściu z niego nawet w trakcie trwania) otworzy się ankieta ewaluacyjna (możesz oczywiście umieszczać swoje własne pola).

Można także wysłać automatycznie wiadomości do uczestników, inne do obecnych na webinarze i inne, do tych którzy się zapisali i nie mogli w nim uczestniczyć. To znakomita funkcja pozwalająca na jeszcze lepszą komunikację z uczestnikami.

6. Jak było słychać?

Uczestnicy mojego webinaru ocenili, że było dobrze słychać i bez przerw (ok. 80% osób). Pozostałe osoby w ankiecie zaznaczyły opcję „minimalnie przerywało”.

Byłam uczestniczką webinarów na Webexie. Zdarzały się takie, gdzie dźwięk był przerywany a także takie gdzie było świetnie słychać. Nie potrafię ocenić na ile było to związane z jakością łącza prowadzących a na ile z przeciążeniem serwerów dostawcy oprogramowania.

Jednak Webex oceniam jako solidne rozwiązanie pod kątem transmisji głosu.

7. Inne wersje programu i plany cenowe

Zanim dowiesz się ile kosztują poszczególne rozwiązania, zapamiętaj słowo „Host”, czyli organizator. Cena licencji zależy bowiem do wielkości wirtaualnego pokoju i ilości organizatorów (hostów) posiadających swój unikalny login do programu.

Czyli jeśli jedna osoba w firmie zarządza otwieraniem wirtualnych pokoi, to należy kupić licencję na jednego hosta a jeśli dwie osoby – to dwie licencje, itd.

Webex Meeting Center

Dla 8 osób – 19 usd/m-c (zakup tylko online, oferta ważna w USA / Kanadzie, więc dostaniesz pewnie fakturę zza wielkiej wody – uwaga: nie testowałam)

Dla 25 osób – 49 usd /m-c lub plan roczny 468 usd/ rok, czyli 39 usd/m-c (tu możesz wybrać Polskę z listy krajów, fakturę dostaniesz z Holandii, transmisja głosu tylko przez VOIP, jeśli chcesz, aby uczestnicy mogli się wdzwaniać, musisz zwrócić się do przedstawiciela Cisco Webex)

Webex Event Center

Dla 100 osób – 99 usd / m-c lub 77 euro m-c, dostępne są także większe pokoje.

Webex Trainig Center

Dla 30 osób – 250 usd / m-c, dostępne są także większe pokoje.

8. Jak kupić Cisco Webex?

Meeting Center kupisz sklepie online (uważaj, aby nie kupić w sklepie w USA, bo otrzymasz najpeniej fakturę z USA, kupuj w europejskim sklepie).

W sprawie pozostałych programów możesz zwrócić się do Cisco WebEx Account Managera, pana Areka Zbrońskiego, pisząc na: arek.zbronski@webex.com.
Będzie mi miło, jeśli wspomnisz, że masz ten kontakt z mojego bloga.

9. Podsumowanie

Pakiet programów Cisco Webex jest moim zdaniem świetnie skrojony do różnych potrzeb – spotkania, webinary, szkolenia. Powtórzę to jeszcze raz: pamiętaj o tym wybierając progam dla siebie. Gdy słyszę lub czytam, że możesz prowadzić webinar na Webex Meeting Center, to sobie myślę, że autor takiego tekstu nie wie o co w Webexie chodzi.

Jasne, że można prowadzić webinar na Meeting Center, ale trzeba mieć świadomość, że to program nie do tego celu!
Można przecież też pisać w Excelu zamiast w Wordzie.

Oferta Webex Cisco jest przeznaczona dla wymagających klientów, wiedzących jak
i po co prowadzi się spotkania online, webinary czy synchroniczne szkolenia!

Amatorzy będą narzekać, że tyle tam trzeba różnych rzeczy ustawiać. Tak, trzeba!
Ale ta parametryzacja pomoże / umożliwi dostarczenie świetnego webinaru / spotkania / szkolenia oraz ocenę jakości Twoich działań! ROI się kłania!

Plusy

1. Zasada „Wybierz dla siebie i swoich potrzeb odpowiedni program

2. Wszystkie funkcje jakie można sobie zażyczyć w wirtualnym pokoju
„są na pokładzie”

3. Wyniki ankiet i zapiski z białej tablicy można zapisać w ogólnie znanych plikach
(txt i pdf)

4. Jest nagrywanie (na dysk komputera i na serwer Cisco) i to już w wersji Meeting Center.

5. Jest kilka ról (prelegent, organizator, uczestnik) o różnych uprawnieniach, które nawet w czasie webinaru można przypisywać na nowo

6. Jest możliwość tworzenia zaawansowanych formularzy zapisów na dane wydarzenie

7. Świetne raportowanie wyników webinarów i e-szkoleń

8. Dostępny na IPada

Minusy

1. Brak polskiej wersji językowej (i pewnie nie ma co na nią liczyć, przy takim stanie rozwoju naszego rynku).

2. Brak niektórych polskich liter na białej tablicy.

3. Przy pierwszym wejściu do wirtualnego pokoju Webexa każdy musi ściągnąć na dysk odpowiedni plik (dzieje się to co prawda automatycznie, ale …).

4. Trochę dla mnie jako uczestnika mało zrozumiała i wymagająca dużej ilości klikania procedura wejścia do wirtualnego pokoju (trzeba ustawiać swoją strefę czasową, itp).

5. Niby można na kilka dni przed spotkaniem przygotować ankiety, ale potem ptrzeba je zapisać na dysku komputera i bezpośrednio przed webinarem je wgrać.

6. Brak klasycznej poczekalni / lobby (tak jak to jest w Spreed, czy ClickWebinar). Uczestnik, który przychodzi sporo przed czasem na webinar, jest kierowany na stronę Cisco. Teoretycznie w momencie rozpoczęcia webinaru (organiztor ustawia tworząc wirtualny pokój godzinę, o której zaczyna wpuszczać uczestników, czyli jeśi event zaczyna się o 10.00, to może na przykład ustawić, aby uczestnicy weszli już o 9.40) otwiera się okno wirtualnego pokoju. Ale jest to dla mnie trochę mało przejrzyste.

7. Na wirtualnej tablicy nie można wejść ponownie do okienka tekstowego i zrobić poprawek.

Podobne posty z recenzjami:

Test programu GoToWebinar
Test programu ClickWebinar
Test programu Spreed cz. 1 oraz cz. 2
Adobe Connect Now – Film z wirtualnego pokoju
Microsoft Lync – Oto mój screencast z Microsoft Lync
Talk Fusion –
 Oto test Talk Fusion 

Reklamy

7 thoughts on “Cisco Webex cz. 2 recenzji Meeting, Event i Training Center

  1. ad plusy o czym Pani nie wspomniała televideo dla wszystkich uczestników, myślę ze w pewnych organizacjach rzecz niebywale ważna
    ad plusy nie tylko ipad ale i iphon i android, proszę mi wierzyć na galaxy tab śmiga wyśmienicie na innych smatphonach galaxy też
    ad. minusy 2 jak się chce można się przygotować (kopiuj-wklej)
    ad. minusy 4 [z tego się wycofałem (nie ma pewności nie ma pisania, generalnie jest tak ze jak się nie zauważa to problem bądź kłopot nie występuje)]
    ad. minusy 5 myślę, że przygotowanie ankiet zawczasu (jak to się kiedyś mówiło) to wielki dar, a nie przeszkoda
    ad minusy 7 czy nie dążymy do doskonałości??
    Reasumując: Pani Marto uważam ze to co Pani robi jest tak niebywale wielką rzeczą, że brakuje słów 🙂 ale litości, może trochę więcej elastyczności…
    Z góry przepraszam, że miałem śmiałość ocenić Pani opracowanie, ale tak samo wyszło 🙂
    Życząc dalszych wspaniałych osiągnięć, pozostaję z szacunkiem
    Tomasz Missorek

    • Panie Tomaszu,
      dziękuję za długi i wnikliwy komentarz i oto mój komentarz do niego:
      1. „ad plusy o czym Pani nie wspomniała televideo dla wszystkich uczestników, myślę ze w pewnych organizacjach rzecz niebywale ważna” – wspomniałam w tekście postu, rzeczywiście nie wspomniałam w podsumowaniu, bo to dla mnie standard
      2. „ad plusy nie tylko ipad ale i iphon i android, proszę mi wierzyć na galaxy tab śmiga wyśmienicie na innych smatphonach galaxy też” – dziękuję za uwagi. Dodam to do mojego postu.
      3. „ad. minusy 4 [z tego się wycofałem (nie ma pewności nie ma pisania, generalnie jest tak ze jak się nie zauważa to problem bądź kłopot nie występuje)]” – nie do końca rozumiem, co ma Pan na myśli
      4. „ad. minusy 5 myślę, że przygotowanie ankiet zawczasu (jak to się kiedyś mówiło) to wielki dar, a nie przeszkoda” – w treści postu wyjaśniam dlaczego negatywnie oceniam konieczność zachowywania projektów ankiet na dysku komputera. Moja krytyka NIE dotyczy możliwość wcześniejszego przygotowania ankiet, ale sposobu w jaki to się odbywa. W innych systemach ankiety zostają w wirtualnym pokoju, albo na liście ankiet dostępnej w każdym wirtualnym pokoju.
      W Webex a) muszę poświęcić czas i pamiętać, że muszę je ściągnąć z dysku, b) jeśli przygotowuję się na kompie nr 1 a webinar prowadzę na kompie nr 2, to muszę „zabrać” ze sobą pliki ankiet.
      Więc wcześniejesze przygotowanie to nie zaleta ale MUST BE. Konieczność zachowywania plików na dysku komputera uważam za uciążliwą. Gdyby były 2 opcje – zachowaj ankietę we wcześniej przygotowanym wirutalnym pokoju i / lub na dysku, to byłoby genialnie.
      5. „ad minusy 7 czy nie dążymy do doskonałości??” – czy prowadzi Pan warsztaty online i korzysta w whiteboardu?

      Mam nadzieję, że wyjaśniłam Panu moje wątpliwości dot. Webexa. Uważam, że jest to świetne oprogramowanie i będę je polecała moim klientom. Ale nie widzę powodu, dla którego mam nie pisać o tym co uważam, że nie perfekcyjne!

  2. Odpowiedzieć nawet należy,
    i tak, nie drwię nie kpię ani nie wyśmiewam, naprawdę jestem pełen szacunku dla pracy którą Pani wkłada w nauczanie innych (to tytułem wstępu żeby była jasność)
    staram się, uczę się, jestem pionierem w branży i nie mam zamiaru podważać niczyjego autorytetu (rozwiniecie wstępu)
    ad 1 odpowiedz plusy – z racji mojego stażu (i nie tylko pewnie mojego) poproszę w imieniu wszystkich startujących o wskazanie narzędzi które umożliwiają jednoczesny udział audiovideo wszystkich zgromadzonych.
    ad 2 proszę bardzo (zawsze chciałem być testerem, zbyt wiele guzików naciśnietych w tym samym czasie powoduje …. uwielbiam to 🙂 )
    ad 4 miałem na myśli to, że nie ma potrzeby zmieniania locale jeżeli komuś to nie jest potrzebne, ale przyznaje ze nie do końca pamiętam, gdyż nie był to dla mnie kłopot )dlatego napisałem że się wycofuje)
    ad 5 hmmm i tu przyznaję, że może być tak albo inaczej. Webex udostępnia usługę pt. komputer zdalny i … obiecuj, że to sprawdzę i na pewno się tym podzielę. (+Marta)
    ad 7 odpowiedziałem na wstępie
    Powiem – łatwo z Panią Martą nie jest, ale warto 🙂

    • Panie Tomaszu,
      „ad 1 odpowiedz plusy – z racji mojego stażu (i nie tylko pewnie mojego) poproszę w imieniu wszystkich startujących o wskazanie narzędzi które umożliwiają jednoczesny udział audiovideo wszystkich zgromadzonych” – jeśli organizuje Pan webinar na 50 osób, to kontakt tylu osób przez video nie mam sensu i dlatego, proszę zauważyć, Webex Event Center nie ma w ogóle video. Więc nie pokusiłabym się o stwierdzenie, że Webex ogólnie, taką możliwość daje. Tę funkcję ma np. Meeting, czyli pokój gdzie spotyka się w podstawowej wersji do 25 osób.
      Więc pytanie o programy, które jednocześnie połączą wszystkich za pomocą video, nie ma moim zdaniem wiele użyteczności.
      Ale na przykład polskie transmisje online potrafią łączyć całą grupę przez video, podobnie nowa wersja Adobe Connect (nie wiem czy jest ogrniczenie, ostatnio byłam na webinarze na Connect, właśnie nt. video i 4 prelegentów równocześnie miało włączonych kamery). ClickWebinar ma ograniczenie do chyba 4 osób jednocześnie (choć wiem, że technicznie jest możliwość użycia większej ilości kamer).
      Warto tu podkreślić, że jeśli ktoś się decyduje na tyle przekazu video, to musi być pewiem, że uczestnicy mają wystarczająco dobre łącza.
      Z mojego doświadczenia i kontaktów np. z klientami online mogę powiedzieć, że w 100% firm łącze nie wystarcza do transmisji video dwóch osób. Co najmniej jedna strony musi wyłączyć kamere i wtedy nie ma przycinana głosu.

  3. Pingback: Cisco Webex – test pakietu programów do webinarów, szkoleń i spotkań online, cz. 1 | Webinar, webcast, e-learning

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s