Transmisja online i webinar na Facebooku – czy się da i kiedy ma sens?

Marta Eichstaedt na FacebookMałymi krokami na Facebooka wkraczają webinary i transmisje konferencji prasowych, koncertów i innych wydarzeń. W oparciu o streaming video tworzone są kampanie reklamowe głównie znanych marek. Ale i małe firmy mogą wykorzystać przekaz video na żywo do wzbogacenia swojej komunikacji z fanami.

Przyjrzyj się kilku pomysłom na ich zastosowanie.

Webinar a transmisja online

Najpierw wyjaśnijmy różnicę między tymi dwoma wydarzeniami.

Transmisja online (streaming video) dotyczy wydarzenia odbywającego się w fizycznym miejscu, które jest transmitowane do internetu. Tym miejscem może być zarówno sala konferencyjna, hala sportowa jak i … klatka z chomikami w warszawskim ZOO. Dzięki odpowiednim aplikacjom okno transmisji video można umieścić na fanpage Twojej firmy, w odpowiedniej zakładce albo bezpośrednio w aktualnościach, czyli na wall’u.

Dla odmiany webinar to wydarzenie, które odbywa się tylko w internecie. Uczestnicy spotykają się za pomocą aplikacji, która umożliwia interakcję, choćby czatową, między prowadzącym spotkanie a uczestnikami. O ile transmisja online może trwać nawet kilka dni pod rząd 24 godziny na dobę (za chwilę przeczytasz co zrobiła Kia Motors Poland), to webinar trwa około godziny i ma na celu przekazanie uczestnikom jakiejś partii wiedzy.

Jakie wydarzenia warto transmitować na Facebooku?

Najczęściej w polskim internecie transmitowane są konferencje prasowe lub różnego rodzaju imprezy. Wręczenie statuetek Viva Comet dla najpopularniejszych polskich wykonawców w lutym 2010 było pierwszym videostreamingiem w Polsce dostępnym dla internautów za pomocą platformy Facebook. Obejrzało go ponad 83 tys. unikalnych widzów, którzy śledzili transmisję – oczywiście na fanpage telewizji VIVA TV.

Nie każde wydarzenie zainteresuje Twoich fanów na Facebooku

Wyniki finansowe pewnie nie przyciągną tłumów. Za to „sierpniowa konferencja firmy Play, na której przedstawiono akcję „Testuj smartfona” i jej ambasadora, czyli Kubę Wojewódzkiego, przyciągnęła ponad 300 internautów” – podaje Piotr Chałupko, Managing Director w firmie StreamOnline.

Play transmisja online

Transmisje online z powodzeniem sprawdzają się jako element kampanii reklamowej. Na streaming zdecydowała się Kia Motors Polska. W 2010 roku nawiązując do globalnej kampanii reklamowej auta Kia Soul pod hasłem „The new way to roll” z chomikami w roli głównej zorganizowano transmisję, w czasie której można było na żywo przez 24 godziny oglądać życie prawdziwych chomików dżungarskich w warszawskim ZOO. W tym roku akcja ta ma swoją kontynuację na Facebooku. Chomiki w zakładce Hamster TV wspierają akcję i fanpage „Kocham Football”, którego właścicielem jest KIA Motors Polska.

facebook videostreaming kia

„Wśród całej masy konkursów polegających na rozdawnictwie nagród, streaming jest ciekawym i atrakcyjnym wyróżnikiem dla użytkowników Facebooka w Polsce” twierdzi Maciej Maślak, Head of Strategy z agencji brand karma.

Facebook świetnie miejsce do transmisji wydarzeń sportowych, szczególnie jeśli marka jest zaangażowana w sponsoring. Polski Facebook ma za sobą już między innymi transmisje mistrzostw Polski w pływaniu czy też rozgrywek footballu amerykańskiego.

Polskie firmy organizujące transmisje online na Facebooku
W kolejności alfabetycznej: LiveRoom, StreamIt, Streamonline

Kto organizuje webinary na Facebooku?

Webinary na Facebooku to z pewnością dość nietuzinkowe rozwiązanie. Wydarzenia tego typu są organizowane najczęściej w branżach B2B a te nie zawsze docierają do swych klientów przez Facebooka. Ich celem może być budowanie marki czy też określonego wizerunku, ale i prezentacja produktów, jak to często ma miejsce w branży IT.

Są jednak ciekawe wyjątki, które mogą być inspiracją dla części firm. Przykładem są regularnie odbywające się na Facebooku webinary organizowane przez Mari Smith, amerykańską trenerkę i konsultantkę specjalizującą się … w Facebooku. Jej darmowe webinary, oczywiście o działaniach reklamowych na tym portalu, gromadzą zazwyczaj około 2 tys. osób z pięćdziesięciotysięcznego grona fanów i odbywają się za pomocą aplikacji linqto.

Planując zastosowanie webinarów w komunikacji marketingowej firmy można zastanowić się także nad pośrednim rozwiązaniem. Część programów (np. polski ClickWebinar), działających w oparciu o przeglądarkę internetową, daje uczestnikom możliwość zapraszania znajomych z Facebooka na wydarzenie, w którym w właśnie uczestniczą. To niepowtarzalna okazja, aby dotrzeć do osób, z którymi firmie w inny sposób trudno byłoby komunikować.

Kiedy webinary i transmisje online na Facebooku mają sens?

Pierwszy warunek – twoja grupa docelowa musi być obecna na Facebooku. Jeśli na przykład prowadzisz szkolenia jako trener freelancer i nie masz własnego fanpage, to zastanów się, czy w gronie Twoich znajomych na profilu znajduje się odpowiednio duża grupa docelowa webinaru.

Drugi warunek – treści transmitowane online czy też prezentowane w czasie webinaru muszą być dobrane do potrzeb grupy docelowej. Także narzędzie, które wybierzesz, musi spełniać Twoje oczekiwania i wspierać realizację celów.

5 thoughts on “Transmisja online i webinar na Facebooku – czy się da i kiedy ma sens?

  1. Prowadze regularnie na FB co tydzien takie konferencje i podpisuje sie ze narzedzie genialne 🙂

  2. Zgadzam się. Regularnie co tydzien prowadze transmisje swoich konferencji na FB i jest to genialne narzedzie o wielkich mozliwosciach. Serdecznie pozdrawiam. 🙂

Dodaj odpowiedź do Marta Eichstaedt Anuluj pisanie odpowiedzi